Totalt antall sidevisninger

søndag 19. september 2021

Over Kvitingen etter jettegryte

Ett eller annet sted har jeg lest at det er en jettegryte ved Kvitingen. Skulle være en med god størrelse. 
Da la jeg ruta over Strøselvi og opp i Trytetjernsåsen. Gikk ikke stien. Ønsket å se om jeg kunne oppleve noe ekstra. Var innom en av de nye hogstflatene oppover. Skulle ønsket at fylkeskommunen krevde plukkhogst i Vassfaret. 
Da jeg kom til Trytetjern begynte jeg på turen rundt. Da kan du gå veien opp via Skaret og Skarsætra. Da ville du og passert Venedokk, ei gammel sæter fra 1800 tallet. Det slo meg, hvorfor ikke sige opp i Kvitingen fra Trytetjernet. Som tenkt så gjort. Du siger opp, ikke alle steder du kan gå, så litt forsiktig oppstigning. Det jeg gikk har det ikke gått folk på lang tid  vel oppe er Kvitingen snau på toppen der den ligger i forlengelsen på Strøslifjell. Jeg krysset litt frem og tilbake over ryggen. Fant ett spor ned og gikk i søkket langs Kvitingen. Jettegryte fann jeg ikke. Da får en leite litt neste år. 
Etter en lunsj stopp fulgte jeg kanten på Gørrbuflagin frem til stortjennet på Strøslifjell. Opp på neste nivå så krysset jeg frem og tilbake frem mot Fesalskaret. Surret meg bortom Mortens Hola, før jeg tok en sveip opp mot Bringen. Slapp meg rolig ned Fesalskaret til veien. Så gjennom skogen ned til Trytetjernsvelta. 
Rundet av dagen med et bad i Strøselvi. Friskt og blir nok siste badet i året!

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

1 kommentar:

Konge på Fjellet sa...

Jettegrytene ved Kvitingen er ikke i Vassfaret. De ligger lengre nord ved Stølstjernet oppe ved Reinli/Bagn. En god grunn til at jeg ikke fant noe omkring Kvitingen, nord på Gørbuflagin
Henrik