Totalt antall sidevisninger

torsdag 16. september 2021

Åpninga

Åpninga av skogsfulgjakta var 10. september. Planen var å ha med to venner ut i skogen. Av ulike årsaker måtte de melde pass. Siste meldte pass samme dag. Da ble det potensielt tre dager i skogen alene. Var forberedt på at bål ikke kunne fyres. Tørt i skogen og da var gassprimusen med i bilen da jeg dro. 

Kom inn på Finnskogen passelig på kvelden. Da ble det både litt mat og etter det en økt foran PCen. Det var etter avtale med en kollega som hadde behov for noe støtte i en sak. Da bikket klokke over 00.00. og den ringte igjen kl 05.30.

Litt trøtt ja, da jeg dro meg ut av senga. Underlig varmt. Nå skulle kulda krøpet om kroppen slik at du kjente på høsten. Ikke i dag. Sekken ble rigget for en passe lang dag i skogen. Kjente at jeg hadde trent onsdagen. Sirkeltrening med jobben for første gang på laaang tid. I pandemien har en gjort sitt for å holde treningen i gang, men sirkeltrening. Kjente jeg var stiv og lemster både her og der. Da jeg satte meg på doringen fortalte stølheten i indre setemuskulatur at dette skulle bli en interessant dag. 

Nå vel, jeg kjørte ut og skiftet minnekort og batterier på viltkameraene. Det er jo ett og annet interessant bilde, og enn så lenge ikke av ulv. Gaupe, elg og rådyr har vært forbi. Noe har løst ut kameraene på natta uten at det har vært mulig å gjenkjenne hva det er. Kan være alt fra rev, gaupe, rådyr og ulv. 

Dagen begynte rolig og inn i skogen. Inn i et område det hadde vært godt med fugl i fjor. Spent der en listet seg frem. Intet å se i starten. Vendte opp fra elva og krysset veien. Da fløy en tiur over veien 100 meter borte. Tror ikke jeg støkket den. Så var det videre inn i kriker og kroker under åsen. Gikk ganske lavt i terrenget. Intet å se. Det var tørt i skogbunn. Der det normalt var blaute og myr var det nå tørt og du kunne gå hvor du ville. Jeg stek i terrenget. Gikk i gammelskog, blanding av furu og gran. Stilt. Kom opp til øvre veien.

Krysset den og fortsatt videre opp i berget. Nå opp mot den ene elgposten jeg har sittet på mang en gang. Siktet meg inn mot en klynge med graner i den glisne furuskogen. Der opp lettet tre røyer på langt hold. Derfra fortsatte jeg inn i over berget. Innom ulike biotoper, der det burde osv. Underlig stille for skogsfugl. Det som ikke var så stille var hjortelusflua. Den var det tilstrekkelig av. Den suste omkring og det var bare å feie den vekke etter beste evne. Det blir en egen teknikk å trekke dem ut av håret og kneppe dem mellom negla. 

Turen gikk over hele berget. Lunsjet der opp. Plukket hjortelus og åt medbrakt niste. Stusset over stillheten i skogen. Nå skulle det sies at det var så tørt at selv mosen knaste under støvla. Mose skal ikke lyde noe når du trår på den. Og da er det tørt. Jeg fortsatte nordover på berget før jeg slapp meg ned på vestsiden. Gikk halvhøgt i berget og i felter der det har sittet fugl før. Stille var det og ikke en elg å støkke heller. Jeg krysset meg nedover og kom omtrent ned der bilen stod parkert. Fortsatt lemster etter onsdagstreninga. Jeg gav meg der for denne dagen. 

Tilbake til hytta tok jeg en liten runde opp om mårkassa. Oppsettet er klart, var å fore inn litt for å trekke måren inn. 

Lørdagen kom like tidlig som fredagen. Litt mindre trøtt i trynet denne dagen. La den opp annerledes en første dagen. Med godt med hjortelusfluer var det greit å ta lunsjen på hytta. Da kjørte jeg inn over på vestsiden av sjøen. Parkerte ved Dammen og la turen opp i berget derfra. Gikk lavt i begynnelsen før jeg steg opp i teiger der storfuglen har sittet. Stilt der og. Krysset innom ulike biotoper. Lite var det til hjelp. Søkte i fuktige drag uten at det gjorde noen forskjell. Eneste var at jeg støkket en elg på min vei. Var helt i utkant av terrenget og så vendte tilbake mot bilen. Fugletomt, svart skog ribbet for fjær, vel fant en flott fjær av en musvåk. 

Etter lunsj var det ut på nytt. Da var jeg også på vestsida og noe lengre nord. Passet på å gå i nye deler av terrenget. Dette for å bli bedre kjent til elgjakta. Ikke det at runden jeg gikk førte med seg noe mer av fugleobservasjoner. Nei det kunne jeg se bort fra. Mengden hjortelusfluer tilsier at det er nok vertsdyr hvert fall. Det kan nok stemme da jeg var bort i to elg og et rådyr. Sistnevnte ble sett på kommunegrense på 17 meters avstand. Vakkert å se, og viser at det er noe liv i skogen. 


På vei hjem tok jeg turen innom en gammel finneplass. Det er en plan for å pusse den opp. Det er en interessant plass for å drive litt ulik fotografering. Det jeg trenger er en modell som er villig til å stille opp for å gjøre litt forskjellig. Pr nå har jeg ikke jobbet nok med saken. Får se om det ikke kan komme i løpet av høsten og eller til neste år. 

Søndagen opprant, bokstavelig talt. I løpet av natta var det kommet 33 mm regn, og regne gjorde det fortsatt. Da ble vurderingen at jeg kunne bruke noen timer i badstua. Ikke for å ta badstu nei. Kun for å renske opp og demontere det meste. Råte i gulvet har ført til en jobb å gjøre med å bytte gulv. Ut fra hvordan det er lagt blir det litt ekstra, når veggpanel er lagt over gulvet, og veggpanelet går opp over takpanelet. Spikerfestet for veggpanelet var bak taket. Da er det bare å rive del for del slik at en kommer til. Ja ja slik er det av og til. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Og til uka bærer det til fjells

Ingen kommentarer: