Totalt antall sidevisninger

søndag 3. oktober 2021

Under Grønsennknippa

Langt inne på fjellet. Du må ta av ved Røn krysse elva også ta opp mot fjellet. Det stiger lenge og i det du endelig bikker kanten er det like langt videre innover. Du legger Veståsen bak deg, en utbygningsås der hyttepalassene ruver og trekker mer strøm enn hva man trenger. Nuvel, vi legger Veståsen bak oss og triller videre, inn til Nordre Trøllhøvd, da er vi halvvegas, opp på draga opp over Nesjemyre før du kommer til kanten og under deg ligger Grønsenngrenda. Det er her vi ligger. Det er fire år sida sist, alt for lenge siden. Årsakene ligger i Fjellstyrets endringer i tildeling av jaktkort for rype og orrfugl. Før var det forutsigbart, nå er det lotto. Trekning og i kamp med de borte på Veståsen.

Kom opp søndag 19. og vi rigget oss for å komme passe tidlig ut dagen etter. Kvelden ble vedlig trivelig med en god kompis. Andre periode og orrfuglkort. Vi har fått kart over der det kan jaktes orrfugl. Og skulle du i Baklie, måtte du omtrent til Gol for å komme inn på rett vei. De drev med reparasjon av dammen. Da var det område stengt om en ikke kjørte til Grunke og gikk omlag 3 km for å komme til grensa på terrenget. Da ble det andre ruter enn vanlig og noen av de kjære stedene gått på annet vis.

Vi gikk oss rundt Grønsennfjorden og jaktet oss tilbake fra Strøsnøsstølene. Ned til Fiksus og opp gjennom lia. VI kan ikke si vi vasset i fugl, med kvote på tre orrfugl pr mann på 5 dager er det litt langt mellom fuglen. Vi råkte innom et par av dem, uten å være på skuddhold. Den største opplevelsen var en tiur som slapp seg ut til venstre for oss, på langt hold. Mellom bjørkeleggene kunne vi se den lenge. Så var vi over i annet og ukjent teig. Vi var borte rundt Matkista. Ikke det helt store, støkket en orra, og passerte to jegere. De lå foran oss i løypa og kanskje ikke merkelig at det var lite å se. Vi passerte dem og etter kort tid lettet en orrhøne, eller var det det, den var så hvit. Uten hvite vinger smalt skuddet. En merkelig fjærdrakt i høna, ganske spraglete og med stort innslag av hvite fjær over rygg og nakke. Størrelse som en orrhøne, vi lekte med ideen om orpe, krysning av orrfugl og rype. I så fall mest orrfugl.  Og det var vel den dagen.

På kveldingen hentet vi tredjemann i bygda, sikret forsyningene og fikk en trivelig kveld for alle tre. Dagen etter var ei kjent li å gå i. Solen varmet og vi kunne bruke kortermet ull under jakka. Holde seg under 1000 moh og gå i lia bortenfor Jaslangen også. Vi vandret litt høyt i lia slik at vi kunne ta returen lavere. Vi holdt stø kurs og eneste vi støtet på var ei rugde. På den andre siden av Jaslangen var det ikke mer å se. Underlig hvor lite det var, vi lunsjet der borte før vi sank ned gjennom lia, og fortsatte langs Mosvannet før vi da seg opp mot Fiksus og grenda igjen. Helt på tampen støkket vi en orrfugl og i Pollen lå noen ender, uten at vi løsnet skudd av den grunn.

Vi sikret en trivelig kveld, med god mat og dertil drikke. Dagen etter var det lia under Bukono som skulle til pers. Kjørte langt inn mot Grunke og fikk lia opp mot grensebekken. Ikke mer å skryte av enn at en orrhane lurte oss på grensen og ei rugde, den tredje, kastet seg på vingene. Dagens reelle fangst ble at vi ribbet en einer for modne einebær. Vi holdt oss både høyt og lavt i lia, mest høyt og der var det absolutt ikke orrfugl å se. Fint vær ble det og vi kunne virkelig kose oss i lunsjen og tida etter. Ett og annet nattbilde ble det også.

Siste dagen opprant med regn, Opprant var rett ord. Vi hadde ikke den store lysten til å vandre i regnet så vi drøyde i det lengste. Litt lesing og skit-prat var det før været roet seg etter lunsj. Da tok vi en tur ut for å se om vi kunne finne noe den siste eftan å jakte. Vi var i bjørkeskogen og vi støkket 3 ryper og ikke minst en orrhane. Den satt så høyt g oppførte seg som en ravn så da ble det med synet.

Først dagen etter rundet vi av på lørdagen. Da kunne vi oppsummere med en virkelig god uke.

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!