Totalt antall sidevisninger

søndag 15. september 2024

Runde i Nordmarka, "på tur med fatter'n"

Andre helga i august ble det nærtur. Årets versjon av "På tur med fattere'n" der vi alle var med i år,. Isac fikk også til å være med. Han hadde ikke hatt anledning de siste årene. Det går mye i jonglering og Europatreff slik at der kan bli dobbeltbookinger.

Ideen var å vise at det er turmuligheter i nærmiljøet. Så vi møttes på Kjelsås trikkestasjon torsdag kl 15. Så gikk vi derifra til Fjellvang. Det gikk på veier i begynnelsen langs med Maridalsvannet og innover. Det var de siste 4 kilometerene inn til Sinober at vi endte på sti. Litt ut fra hvem som gikk først ble totalt 3 rådyr observert.

I all hovedsak gikk vi lettpakket. Med bruk av DNT-hytter var det lite å bære ut over det mest nødvendige. Og som ellers i sommer var regntøy med. Det ble satset på enkel mat og brød til frokost og lunsj.

Med slik vandring kan det veksle på hvem som snakker med hvem og det er god tid til å ha samtaler. Vi er jo forskjellige med ulike interesser og arbeid slik at samtalene er varierte. Det er som det skal være at vi ramler inn og ut av ulike samtaler gjennom en slik lang helg. Vi kom fint inn til Fjellvang og fikk ordnet oss der. Vi fyrte i ovnen slik at det ble litt ekstra lunk i stua.

Dagen etter var ruta mot Nittedal og Sørli, før vi igjen gikk inn i marka mot Tømte. Solen var borte og regnet tilbake. Det var bare å sko seg og kle seg etter været. Isac var vel den som hadde de beste støvlene, hans var hvert fall mye mindre våte enn våre andre. Det var et jevnt regnsig hele dagen. Alle var innstilt på å gå den lengste ruta og da ble det slik. Ingen tenkte at det var viktig å omgå været. Det regnet tett og jevnt da vi gikk ned mot Sørli og oppover igjen til Ørfiske.

Langs med Ørfiske lot jeg meg lure av avstander, slik at vi gikk forbi stien til Tømte og fikk litt ekstra meter å gå. Skogen var våt og stien ble dertil grisete å gå i. Ganske våte kom vi opp til Tømte og fra Tømte gård og til Tømtehyttene var nok den lengste kilometeren på turen. Da var det godt å låse seg inn, fyre i ovnen slik at vi fikk tørk i klærne og spilt en god runde med "Tress og Flush".  Solen kom også på besøk den dagen da vi var på Tømte. Det gjorde godt å se sola etter alt regnet.

Etter frokost var nå turen mot Kikut. Vi passerte Ligger'n før vi gikk opp i skogen og inn til Helgern. Derfra gikk stien over til Bjørnsjøen og vi fulgte den frem til Fortjernsbråtan. Derfra ned til bredden på Bjørnsjøen før vi gikk endelig til Kikut. Der ble det lunsj med vafler og andre bakvarer. Etter de klassiske bildene og fordelinger på sosiale medier, gikk stien videre til Kobberhaughytta. Der skulle vi ha siste natte med pizza og velfortjent forpleining.

Vel fremme på Kobberhaughytta tok vi det velkjente badet i Kobberhaugtjern, før vi inntok pizzaen og ikke minst spilte oss gjennom en god runde "tress og flush" igjen. Med frokost på Kobberhaugen kunne vi legge turne ned til Frognerseteren. Da vi var i ferd med å gå, kom to kjente fjes rundt hjørnet på Kobberhaughytta. Marit Bjørgen og Therese Johaug var ute på treningstur. De drev med sitt og vi med vårt. Vi gikk via Nordmarkskapellet, og Tryvannsstua, før vi vandret veien opp til Frognerseteren og kunne ta trikk og buss hjem.

En god tur med mye snakk og en del læring på veien!