Totalt antall sidevisninger

tirsdag 17. september 2024

Høstsyssel

 Høsten kommer med det som er av muligheter for å sanke og jakte. Tyttebær er det nok av, lite blåbær og mye rogn for de interesserte. For meg er også høsten en god periode der det er muligheter for jakt. Det går mest i skogsfugljakt, noe rypejakt og elgjakt. Se kan en spe på med posteringsjakt på råbukk, duejakt og det som måtte passe. Først inn mot desember blir det fangsttid etter mår og kanskje noen lokkjakt på rev. Nå er ikke dette en oppsummering av høsten og ferdig med det. 

Jeg har vært innom svogeren og sittet på duepostering. Lite med tid har gitt denne ene muligheten. Området er litt krevende for duetrekket går andre steder enn der over Oppstuen. Det var nå hvert fall noe suksess med det som fløy forbi. 


Rådyrpostering har jeg drevet litt med. Prøvd med lokk. Det har ikke gitt noen uttelling. Det har nok sammenheng med at jeg var opptatt med annet under brunsten. Da har råbukken i "bakhagen" trukket litt lengre unna, eller oppholdt seg i andre deler av reviret. 

Helgen som var hadde tre større poster på programmet. Det ene var å plassere ut viltkameraer for å følge med på rovvilttrafikken, lufte hagla i skogen og ikke minst rydde etter linjeryddingen. Det siste innebar å håndtere en del felte trær for ved. 

Lørdagsmorran var det opp til normalt tid, 0540, og ute omtrent da sola begynte å vise seg over horisonten. Plutselig var høsten her og bilen viste -1 i enkelte områder. Ok da var det kjølig uten hansker og litt sommerlig kledd. Omstillingen til litt kjøligere vær kom raskt. Etter å ha satt ut to viltkameraer var det å finne en passe lei inn i skogen. Valget å gå lavt i terrenget først. En røy og jeg betraktet hverandre på en grusvei. Så fløy den sin vei. Fulgte etter i retningen av der den fløy uten å se noe mer til den. Jeg kom bort i et par tiurer, uten å se dem og noen overflyvere av orrhaner. Alt utenfor min rekkevidde. I min kryssing mellom skogpartier og søken etter skogsfugl passerte en elg foran meg. Kjønn og antatt alder klarte jeg ikke bedømme. Noe senere bortover i lia var jeg inne i en tett granskog, alder på 20 - 25 år, tid for tynningshogst nærmer seg. Der inne i tetta var det et orrfuglkull. 5 fugl totalt og uten å kunne ha muligheten til å løfte børsa. Gledelig med godt om fugl i skogen hvertfall. Og elgkviga jeg så rett før bilen toppet dagen. 

Søndagen var på samme vis, kald og klar på morgenen. Nå med hansker med meg for litt komfort. Solen viste seg med gode farger i østhimmelen. Jeg satte ut to andre viltkameraer, bør jeg parkerte og tok en runde ut i skogen denne dagen også. Annen del av skogene jeg kan jakte i. Her var det variert skog som burde tiltrekke seg storfugl. Marius hadde sett litt variert med fugl der. Han jakter med en irsk setter og hadde sett litt lite. Jeg hadde derfor blandede fornemmelser for området. Det er vakkert og innbydende i perioder. Andre steder preget av industriskogsbruk. Jeg gikk i buer og innom interessante plasser. Særlig en plass der skogen er gammel, godt med bærlyng og inn mot noen myrdrag. Der inne lettet en røy til venstre for meg. Det går i ett og skudd smeller. Ut fra hva jeg ser er det et knall og fall. Ser der fuglen falt hele tiden og kunne gå og plukke opp en røy. På vekta hjemme var den 1,4 kilo, antar årsfugl. Etter den fortsatte jeg på litt kryss og tvers. Bushet der det var tett, søkte mot steder der fuglen kan ha skjul, uten å registrere noe som helst etter den ene røya. 

Ellers ble det ved for neste sesong, det ble godt om slit med ferske trær. Det er nok ved for de neste par tre årene hver fall!

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!



Ingen kommentarer: