Totalt antall sidevisninger

mandag 26. desember 2022

Oppsett av bodygripfeller i kasser

Da jeg begynte med fangst ble det en den prøving og feiling ved innsetting av feller i kasser. Jeg gjorde feil, og fanget heller ikke noen mår i starten. Bodygripfellene har slagfjærer som må kunne «arbeide» fritt idet de utløses. Slagfjærene skal ha slisser på ca 2 cm tykkelse for å bevege seg i det de løser ut. Når jeg ser på facebook hvordan feller plasseres ser jeg at noen lar fellene hvile helt nede i slissen. Det er feil oppsett.

En bodygripfelles slagfjærer må ha ca 5 – 6 cm med fri bevegelsesmulighet på hver side av fellen. Om du har laget en slisse på 10 cm må fellen stå i midten av slissen på ca 5 cm.  Bildet viser at det er plass til slagfjæra å bevege seg når den utløses.

Om du lar bodygripfella i horisontal fellekasse bli stående helt innerst i slissen for slagfjærene, eller nederst i slissen når fellekassa er plassert vertikalt er det feil. Det du vil oppleve er feilslag, når de løses ut av mår eller mink. Feilslag er at fella slår om måren uten å treffe nakke/kranie. Fella vil slå om dyrekroppen lenger bak.

Det er rene fysiske lover som bestemmer. I det fella løses ut vil slagfjærene bevege seg. Står de innerst i slissene vil den automatisk flytte/skyte fella oppover i slissen, og rett og slett slå lengre inn på måren. Du kan da oppleve at dobbelslaget (begge slagbøylene) blir liggende bak forbeina til måren. Et slikt slag er ikke dødelig. Måren vil leve en periode med fella om kroppen, og med det lide en sakte død. Feilslag vil du ikke oppleve, tro du meg. Det er lite humant og du vil se at dyret har lidd før det døde. Har du viltkamera stående der vil du forstå hva jeg mener.

Settes fellekassa horisontalt kan du klare å plassere fella i kassa og den blir stående. Da er den gjerne ustø. Det er flere varianter for å la den da bli stående støtt. Selv har jeg laget meg en «patent» som brukes på både vertikale og horisontale fellekasser. Jeg har valgt å lage meg en «patent» der fella festes eller låses til å være på et bestemt plass i fellekassa. Slik er jeg sikker på at slagfjærene har plass til å bevege seg fritt. Det har jeg gjort ved å montere en list der fella skal stå. Jeg spenner fella og tilpasser et trestykke slik at det kan komme inn mellom slagbøylene til fella. Se bildet. Videre har jeg der utløseren står borret opp to hull. I det jeg setter inn fella dytter jeg to pinner inn i disse hullene slik at fella har disse to mellom slagbøylene. Fellens slagfjærer må ha en slagbøyle under og en over disse hvilepinnene. Første bilde kan du se disse to trepluggene jeg har benyttet på denne kassa. På den måten har jeg låst fella i fellekassa slik at den kan bevege seg noe, men lite. Dette for å sikre en stabilitet på fella og at den ikke kan dyttes ut eller innover i kassa av dyr.

Denne måten å gjøre det på ved vertikalhengte fellekasser gir også en stabillitet for fella da den ligger og hviler støtt på lista og pinnene. De to pinnene som benyttes kan også være grankvister. Det gir kamuflasje av kassa og bidrar også til at lukter fra åtet blir «hengende» i lufta ved kassa.
De to pinnene jeg dytter inn er tilpasset slik at de ikke blir for lange. Samtidig bidrar de til å styre måren inn på åpningen ved utløseren, da det blir trangt der disse står sammen med utløseren. Bildet viser hvordan dette ser ut i en vertikal plassert fellekasse der åpningen er opp. Du ser at lista inn mot treet holder fella oppe, samtidig vil nedre slagbøyle bevege seg fritt når den utløses. De to pinnene gjør at fella hviler på samme måte ved utløseren. Legg også merke til at utløseren er opp, nærmest inngangs åpningen. Dette gir et korrekt slag, mest sannsynlig dobbelslag. Den kjøttslintren dere ser midt på bilde løsnet jeg og slang ned i kassa. Dette for å forebygge at måren begynner å ete og klatre rundt på kanten. Jeg vil ha den ned i kassa. 

Noen benytter egne festebraketter for å sette opp fella i fellekasser. Jeg har prøvd en type og fant den ikke særlig tilfredsstillende. Den måtte bøyes og tøyes for å tilpasse hver felle. Med min løsning vil du oppleve at alle feller av samme type vil passe inn. 

Bilde til høyre viser hvordan det ser ut i en vertikal kasse sett på skrå nedenfra. Slagfjærene har god plass til å bevege seg og fella ser du at ligger stødig på listen i kassa. Per nå har jeg ikke fått feilslag med denne «patenten».

Om du har andre ideer og innspill  til innsetting av feller for at de skal så stabilt kommenter gjerne. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen. 


Ingen kommentarer: