Totalt antall sidevisninger

søndag 11. desember 2022

Vinter kulde - runde for felle sjekk

Der Skasen renner ut
Vinteren har ankommet med sin kulde. Ikke kjent på kulda så langt i år. -13 grader. Skulle ut for å sjekke feller og så reise rett hjem. Hvordan planlegge det? Fellesjekk var greit, vet hva som skal i sekken og dertil hørende effekter. Ekstra batterier, honning i ulike bokser, bringebærsyltetøy, griffler, spennetau, osv. Det var jo ikke det, mer hvilken kulde du skulle pakke ute. Var det tjukt eller tynt ullundertøy, hvor mange lag? Hvilken jakke, hansker og eller ullvotter i overtrekksvotter osv. Sitt ned, hvordan var det nå, du skal ut å gå i et par tre timer. Det blir noen stopp, men ikke veldig lange. 

Da ble det langt ullsett fra Vikafjell. Tynt, for aktivitet og ikke lange stopper. Merinoullgenser og så jakke. Så var det tynn ullsokk innerst og en nikkersstrømpe uta på der. Og den vante gamle turbuksa som ikke dør, det bare ser sånn ut. En litt tjukk ulllue og de vanlige fellehanskene. Ullvanter med overtrekk gikk i sekken for sikkerhet skyld. 

Kjørte og parkerte der jeg stikker inn til første felle. Normalt en runde i skogen der, men de siste to årene har det vært vanskelig med mår innover der. En fast plass der jeg har fanget jevnlig før. Barmark i skogen her nede ved sjøen. Snøen ligger så tynt at det ikke teller. Spor og slikt er det lite av. Fulgte det vanlige draget. Stien går der jeg trøkker. Det er ikke andre som går her. Kom inn og .....Der hang den første måren for året. En liten dame. Hadde gått inn fra venstre i settet og falt ut den veien. Her var åtet med andeskrott, grifler og honning. Åta var urørt så jeg lirket måren ut av fella, spente den og satte den inn på ny. 

Dro videre og sjekket felle i åa. Der har ingenting skjedd. Så den fra litt avstand og returnerte før jeg parkerte der runden begynner. Ca 2 km å gå til første felle før det går slag i slag omlag 2 km. Første fella er et blindsett. Satt denne ved en bekk der måren kan ferdes i tett granskog. Den andre ståår på et "klatrestativ" og på den andre siden av dalsøkket. Neste er en eldre hogstflate, der furua nå er i ferd med å gro til igjen. Her var det kun å bytte batterier i viltkameraet og satte opp en oppgangstokk. 

Ved den andre felle har hadde spettmeisen løst ut fella. Fella er hvert fall finjustert. Spente opp og satte den på plass igjen. Lite å gjøre da det var greit med åte og kulda holder åte "friskt". Det råtner ikke i minus 13, lukter lite og. Derav honning og anis blanding.

Trakk videre opp til tredje fella. Viltkameraet fikk nye batterier, de gamle var utladet. Da jeg kom opp så jeg at her var noe skjedd. Det var noe mørkt ut av fellekassa. Så da ble det en double denne runden. Det var gått i en mår i kassa. Denne var åta opp med nøtteskrike, griffler dynket i honning og noe surnet elgkjøtt. Lukten av Tom Krause luktestoff for mår kjente jeg eimen av. Også her var det å lirke måren ut av fella, spenne opp og plassere fella. Her er det en bryst-/tramputløser. Jeg valgte å ikke åte opp noe da det hele var urørt. 

Ved neste fellesett var det urørt. Ikke helt uventet. I fjor tok jeg en i dette settet og en ikke langt unna - 60 meter. Skal være et sted måren trekker gjennom hvert fall slik jeg leser terrenget. Her sjekket jeg om honningen kunne brukes. Moset bikaker og løst opp i vann sammen med halvannen stjerneanis. Det ble bare til korn. Setter et er vertikal sett med åpningen ned. I kassa henger en åtesokk, med honning og elgkjøtt. Da la jeg på litt bringebærsyltetøy, det var formelig på oppgangsstokk og granleggen. 

Derfra til neste er det kort stubb. Egentlig trodde jeg at denne fjerde felle var nede, noe den ikke var så de står tett og tenkt at det skulle kun være en der. Nuvel, i den neste et postkasse sett var det urørt. Den er festet på en furulegg med oppgangsstokk. Her drysset jeg noen honningkorn opp i kassa. Der i er det mye snadder for den som klatrer oppi om de kommer så langt. Her fra til neste er det omlag en kilometer til neste. Vurderer å finne en plass til en felle til i teigen. Ikke sett spor og derav litt avventende. Gikk veien for å se etter spor, overgang av mår. Ikke noe å se.  Inne ved den sjette fella var det skjedd litt. Tresjora hadde tatt grifflen utenfor og forsøkt seg inn og perfekt slag over nakken. Ut med den og ned i sekken. Spente felle og satte sen opp slik den skulle stå. Danderte greinene noe mer ut over åpningen på fellekassa slik at det skulle være til mer hinder for tresjora. Så etter spor inne i egnen og også videre på vei ut til bilen. Så ikke noe mer. Støkket en røy litt nedenfor Listbetbrenna. Da er det hvert fall greit med fuggel i terrenget selv om jeg kun så en denne dagen. 

Lille lærdom av dagens runde, gamle plasser fanger best. Gammelt "jungelord", eller at enkelte steder hat måren sine faste trekkruter. Finner du dem vil du fort fange flere på samme sted. Det andre var bekledning. Ja, det er litt ubekvemt første runde ut i kaldlufta, og det går bra. Så må du bare kle deg riktig - omkring 10 -15 og du skal være i bevegelse langt sett ullundertøy, ikke for tjukt. Trte lag på overkroppen, med mulighet for lufting. Er du i bevegelse er det ikke problem. Hanskene holdt hele veien og ullvanten kom ikke frem. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: