Totalt antall sidevisninger

mandag 19. desember 2022

Normal vinterkulde

 Jeg kom meg inn på skogen igjen torsdagskvelden. Det var tid for å følge opp prosjektet. Forrige uke endte med å ta med to mår ut av skogen. Denne uken ingen forventning. Kanskje en dårlig innfallsvinkel. Eller? 

Det hadde vært kaldt i det siste. Kuldegradene hadde svingt mellom -15 og - 20. De som har drevet på en del år vet at måren legger seg inn når det blir skikkelig kaldt. Det er snakk om under 15 grader. Nå var det en slik periode. Ren kald kulde. Lite med snø i terrenget. Fortsatt lett å fange mus for den dom dro seg ut av bossoa. Da det kom snø i Oslo-trakten forrige uke - tirsdagen - var det stjerneklart i skogene jeg ferdes i. Da ble det kun kaldt og lite dekke for mus og andre små på bakken. Selv orrfugl og storfugl hadde ikke snø nok til å legge seg i dokk. 

Jeg dro ut, mens hytte ble fyrt varm, for å sjekke det ene fellesettet opp att med bekken. Bekken var helt klaka. Ikke fæler å se, kanskje et gammelt revespor. Det var alt. Det var tomt i fella. Jeg valgte å legge ut litt søtsaker til måren, gamle svisker. Svisker hjelper på fordøyelsen sier de og jeg var skeptisk til de som gikk ut i 2021. Da kunne vi legge dem ut som søtsaker til mår og andre. 

Morran etter dro jeg ut, kanskje litt seint. -19 viste gradestokken. Var bare å kle seg deretter, legge noe åtesaker i sekken, rifla på ryggen og hagla i henda på tur ut. Fella ved åa, var utløst. Ikke tegn til at det var noe som hadde flyttet på seg, åra var delt og falt ned, mens det i åtekammeret ar urørt, røyskatt? ingen sportegn å se. Spente felle og rigget den til igjen. 

Jeg dro videre opp i åsen. Gikk der jeg ofte støkker storfugl. Her var det stille. Dro meg videre over åsen. Sjekket felter der jeg hadde utsyn til store furuer. Speidet etter fugl i topp. Ingen var det som viste seg. Jeg kortsatte ned gjennom yngre skog. i kantene mot eldre eller hogstflater. Kunne det sitte noe der. Den gang ei. 

Kom meg inn på draget mot felleruta. Fulgte draget oppover. Inne i dette feltet støkket jeg en orrfugl, så den aldri, hørte den. Krevende å gå stilt når det er litt stiv overflate og eller frossen mark. Det knaste under støvla. I de seks fellene jeg hadde videre over var det også urørte feller. Tok noen bilder av et par for å vise hvordan jeg monterer felle i vertikale kasser. Bruker samme teknikken på horisontale kasser. Skal lage en sak om det i jula. Det var rett og slett dårlig med liv i skogen. Elgfælene jeg så var gamle, de hadde iskrystaller i seg, eneste var kanskje noen harestier der det var noe ferske spor. 

En god dag i skogen, ble det. Rim i skjegget, periodevis kaldt på øra, og gnistrende vintervær. Kjekt å vite at en fortsatt klarer å kle seg for kalde dager. Ved bilen ble det å skifte til tørt ullundertøy på overkroppen. Et raskt skifte bak bilen forebygger sjukdom.

På vei hjem kom et begynnende snøvær. Det varte hele lørdagen og hjemme kom det omlag 20 cm. Av folk i skogstraktene mine anslo de opp mot 30 cm. Det ble og mildt. Jeg tenkte mitt og regnet med at da skulle måren melde seg igjen i skogene. Mildværet gjør det lettere å jage, selv de er litt værsjuke. Tro om det kunne dukke opp noe i denne perioden det er litt mildvær. Viltkameraet sladrer jo litt. Den var innom klatrestativet, før den valgte seg feil tre å klatre i. Da er den hvert fall interessert i det som står der så får jeg jobbe videre med å lure den inn rette plassen. 

Til onsdagen bærer det opp igjen for å spenne ned for julefredningen. Ikke lov til å drive fangst eller jakt i jula. Da skal vi heller åte opp og la de få litt ekstra å ete på i jula. Finne noe som gjør pelsen fin og blank. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: