Totalt antall sidevisninger

tirsdag 1. november 2022

Overgang

 I helgen som var, siste helg i oktober var det en runde i skogen. Det var ikke elgjakt denne helgen. Da kunne vi ta en runde innom de ulike plassene der jeg har fellekasser for mårfangsten. Det er tid for å røkte fellekassene og drive innåting av måren. 

Med viltkamera på den ene felleplassen hadde jeg "oversikt" over hva som beveget seg i området. Nøtteskrike, eller treskjor som den og kalles, hadde lagt sin elsk på innåtingen. Har hatt besøk av denne rakkeren i hele fjor vinter. Da var den ikke like ille til å besøke inne i kassa. Da stod fella i veien. Nå er denne kassa åpen som du ser. Da var denne og ekornet rund og over alt. Langt inne i kassa og stjal det som var av åte. Det at noe var festet i krok i taket eller for den saks skyld i en skrue på gulvet hjalp lite. 

Det var jo og slik at i den felle jeg tok 4 mår i, i fjor hadde jeg også besøk av treskjora. Da endte med to bifangster. Ikke heldig og ikke uvanlig. Da måtte dette til pers, en ombygging, justering av fellekassene. Det å endre på noe som står ute i terrenget og det uten å rive alt ned er jo en kreativ øvelse. Fikk fatt i noen nye materialer. Ulike løsninger for to ulike kasser. Her var det noe snekring og forberedelser hjemme og på hytta. Fronter ble laget til og dertil løsning. 

Det endte med en ombygging med vegg og inngangshull.  Det burde gi en ny og mer selektiv fangstinnretning. Som du ser har jeg nå en passende åpning på kassa. Åpning på ca 90 mm. Ikke helt nøye da denne står godt over 2 meter over bakken. Hengslet i toppen og med gulv og låsing/bæring på undersiden. Skulle tro den vil hindre at alt mitt åte blir spist opp av treskjora. Mest egnet for ekorn og mår. Foret opp kassa med nytt surnet elgkjøtt og vrakhonning. Spennende å se hvordan treskjora bærer seg av og om måren er innom igjen, den har besøkt kassa. 

Var så innom de andre stedene jeg har plassert feller. Det er fem felleplasser på en rute på drøye 5 kilometer. Jeg har tro på at det blir en eller kanskje to feller til som utplasseres. Det må jeg se an hva sporsnøen gir av hentydninger. 

Fellene kan jeg spenne opp fra 1. november. Gjør ikke det i år. Kanskje kan jeg vurdere det til helgen, det vil avhenge av værutsiktene. Jeg rekker kun å etterse fellene en gan i uka. Da kan det ikke være mildvær. Går måren i en felle dagen etter oppspenning blir den hengende i 6 - 7 dager. Da surner den og skinne blir ødelagt. Da er det bedre å vente til kulda kommer. En dyptfryst mår er til å leve med. 

Uansett hva som driver deg, km det ut i skog og fjell!

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: