Totalt antall sidevisninger

mandag 21. november 2022

Velkommen vinter

 Mandagen har kommet, kulda har lagt seg med noen grader under null på Østlandet. I deler av Østlandet har det kommet litt snø. På Romerike kun et tynt slør. Det lyser opp landskapet. 

Lørdagen ble brukt til å skjære elgkjøtt. Av ulike årsaker fikk jeg min lott denne helgen. Elgkalven skulle parteres og renskjæres. Jeg fikk mitt i hele stykker og kunne i fred og ro arbeide med å beine ut, ren skjære og etter hvert pakke det ned. Da ble det og lettere å vite hva som var hva av typer kjøtt. Mye enklere å pakke ned og fryse og for den saks skyld dele opp i passende mengder for vårt bruk. Store steker når vi for sjelden har større lag er en dårlig deal. Da heller pakket i mindre porsjoner. 

Etter dette var jeg innom Petter'n før jeg tok en runde med hagla i skogene. Litt antydning til frost i bakken. Løvet var stivt og tørt. Knaste i det der du gikk. Laven var eneste som var lydløst. Et lite lag av rest snø lå noen steder. Det stunder mot jul. Med minus tre grader var det og litt friskere enn før på høsten. 

Da runden var gått, spente jeg et par nye mårfeller. Så til en av de spente fellene. Ingen synlige besøk. Mulig viltkameraet kunne avsløre noe. feide så rundt med bilen til de to andre plassene. Mørket senket seg så det var behov for å bruke hodelykt. Kom til den plassen jeg har opplevd tjuradden - nøtteskrika. Tenkte at enten var det urørt, mår eller skrike. Det blei en skrike gitt i den kassa. Forsøkt å forhindre at den skulle gå inn i kasse. Granbar som tak og hengende ned foran åpningen. Montert frontparti med hullåpning på 90 mm etter forskriften. NB fella står godt 2 meter over bakken. Likevel hadde den forsøkt seg. Trampplate hadde fungert og nakkeslaget var resultatet. Da ble den åte, fjær fordelt, lagt i mer honning og tilhørende godsaker. Tok med deler av skrika til neste kasse. 

Der hadde også skrika vært på besøk. Fella var utløst og fjær omkring kassa, på bakken  og et par vinger på si. Her hadde det foregått saker og ting. Antakelsen var at skrika hadde løst ut fella, og avgått ved døden. Deretter hadde måren kommet innom og rensket opp alt som var å ete på skrika, og latt halefjær, vinger ligge att. Nå ble også den fellekassa åtet opp med nøtteskrike, honning med stjerne anis i og litt grifler. SÅ får vi se til uka. Var innom på søndagen og satte opp en front på denne også.  

Satte ut en fellekasse for mink ved åa. Bakkesett så der var det forskriftsmessige 30 cm til fella og 70 mm inngangs åpning. Åtet opp med noe ribbein og skinn av enten hare eller orrfugl. Blodig og nokså luktfritt. Får se hva det bringer. 

Ingen av viltkameraene avslørte nevneverdig. Antar at det ene kamerat har hatt lite strøm, må bytte batterier neste uke. 

Søndagen ble brukt på en ny runde i skogen etter skogsfugl. Lite å se. Nå var skogen mer frossen, det kanste mer under stvølene. Blader knaste godt i novemberdagen. På Gruedele hørte jeg en elglos. Losen var på dele og jeg hadde et glimt av bikkja. Ville ikke stille inn på med fotokameraet. Kunne ødelegge losen og viste ikke hvor hundekaren var. Ikke lenge etter så jeg eneste fugl for dagen. Tiur over en liten hogstflate. Gode 70 meter så det var bare å la den fare og ha det på netthinnen til senere. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: