Totalt antall sidevisninger

mandag 24. oktober 2022

Dag 11

Atter en dag der vi startet i morgen gry, eller litt før. Det ble en ny støkk i samme berget som dagen før. I dag tok vi vestsiden, i går tok vi østsiden. Tåka hang lavt over skogen. Der det var vann hang morgendisen tjukk. Det var 8 grader i vannet og omkring 1 på land. Da lå disen fra bekker og vann over alt. Jeg fikk "posten min oppe i berget. Et sted jeg har sittet mange timer. Jeg gikk opp alene da andre gikk inn til postene fra andre plasser. Jeg tok den lave ruta inn for å unngå å sporsette eller støkke inne i starten på støkken. Kom inn i bunn av hogstflata. Derfra og opp er det gode 50 - 60 høydemeter på 100 - 150 lengdemeter - motbakke. 

Satte meg lengst inne i dag. Det kunne/burde gi muligheter slik elgen har trukket ut av berget tidligere. Satt i tåka og hadde middels sikt. Kunne vente og lytte. Hakkespetten drev på med sin tromming på tørre graner. Det var en tretåspett som drev på der jeg satt. Melding på radioen om at bikkja var i nærheten. Den ene vi brukte var løshund. Den fulgte ku og kalv midt inne på ryggen. Jeg satt på kanten og den dro rett ut i ungfurua. Opplevd det noen ganger nå. Så ble det stilt igjen. Støkken fortsatte med en bandhund. Løshunden innhentet og så var det inn i støkken igjen. Den gikk nordover. Kalv og ku i terrenget, okse også. Det kunne være noe å jobbe med. Så kom meldingen om at skogeier hadde skutt på okse. Den hadde fått to skudd så den lå 150 meter fra der den ble påskutt. 

Underlig hvor godt det var med to elgfall på to dager. Da var det suksess etter dager med stang ut. Nå satt vi der med kun en kalv igjen på kvoten. Det blir nok et par dager til i elgskogen før vi har rundet alt i år. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen

Ingen kommentarer: