Totalt antall sidevisninger

tirsdag 22. februar 2022

Hastig runde

Torsdag og jobb i Kongsvinger. Da var mulighet til å sjekke feller, helgen skulle brukes i hjemtrakten med både vedproduksjon og noe familiært på søndagen. Da var det ikke rom for å bruke helga til fellesjekk. Da måtte muligheten brukes. 

Uka hadde litt av hvert av vær. Både snø, sol og regn i Romeriksområdet. Hvordan det var innover  vare litt usikkert. Kollega meldte om snø litt lengre sør. Både fjellski og truger lå i bilen. Nye truger som skulle holde mål. En Tubbs-truge. Da skulle jeg hvertfall kunne få gått runden på fornuftig vis. Da jeg svingte inn for å sjekke på vestsiden var det noe snø, Isen på sjøen lå der og så både grå og hvit ut. Potensielt med mulighet for skøyter neste helg. 

Det var ikke kjørt løyper, de ble kjørt på fredagen. Så det var å brøyte løype inn til felleområdet. Da gikk det litt tregere enn ellers. Det var lite å skrive hjem om. Alle feller var tomme, ikke noen så ut til å hatt besøk av noe. Ikke nøtteskrike en gang. Mulig jeg har tatt de som har vært i området. Eneste jeg kunne se av spor var etter en rev som hadde gått gjennom teigen. Ellers lite. Åta opp med honning i alle feller. 

Bildet viser hvordan jeg har hevet fellekasse på furustammen opp slik at det er vanskeligere for musa å komme til. Tanken er å lage til som på stabbursbeina. Er overheng der musa ikke klarer å klatre rundt. Åra var hvert fall ikke oppeten så det kan indikere at jeg har klart å holde musa unna en stund hvert fall. 

Returen fra siste fellekasse går over myra. Det er normalt en grei sak på vinterstid. Samtidig hadde det vært regnvær og mildt. Det gjorde at det stod van under snøen. det skispora hadde gått var det å brøyte og så var det ned i overvannet flere steder. Bekken som renner gjennom myra var dertil åpen der jeg har krysset den før. Dyp og litt for bred til at du kunne satse med et hopp over. Det ble å følge bekken til der det var en passelig snøbro. Tråkket en passe passasje slik at jeg kunne være trygg på frasparkene og tro til over bekken. Det gikk greit. 

Så var det tilbake til bilen og over på østsida. Der står to feller. Da var det nye truger som skulle til pers, et par nye Tubbs, til erstatning for noen andre "rælete" greier. Liten skareskorpe du tråkket gjennom så av og til ble tuppen hengende igjen. Første felle kasse var tom, ikke besøk av noe. Ikke spor å se heller. Litt vondt for å forstå hvor den som har besøkt felleplassen tidligere i år har gjort av seg. 

Rasket meg videre i mørket. Spora fra forrige gang var greie å følge et stykke. Så kom jeg til der det hadde vært barmark. Godt kjent på lyse dagen, litt annerledes på natterstid. Eller sagt på en annen måte jeg gikk litt stutt og kom inn på sporet mitt og måtte gå til tilbake til det jeg har satt opp fella. Satt på "måfå". Uten å ha sett spor, og i et område med stor granskog, bekk i nærheten og ikke langt unna en tiurspillplass. Sporsnø var det jo ikke nå heller så det var ingen tegn til at det hadde vært besøk eller noe som kunne ha satt spor rundt omkring. 

Her har jeg en oppgangsstokk og med en av plastikk fellekassene fra John S Opdahl. Skåret til slisser slik at jeg kan bruke både trampeplate og utløseren fra oven. Her har jeg laget til med utløseren ovenfra med den vante bøyde Y-en. Oppgangsstokken er løs så jeg kan ta den ned og ordne med åte og slikt før jeg setter den opp igjen. Her har jeg ei nøtteskrike som åte sammen med honning. Nå lagde jeg til en honningsokk. Tredde den inn og dro deler av sokken gjennom et par slisser i gulvet på fellekassa innerst. Da kilte jeg sokken fast så den ikke skulle kunne ramle ut. Samtidig burde det være liv laget for at den skal kunne lukte lenge. La i en liten bit tørrfisk for bikkjer. Det lukter og grundig. 

Om det ikke kommer innom noen mår på disse to plassene og det er sporløst kan jeg vel konkludere med at det er lite mår i det området. Da får jeg konsentrere meg om mer fangst på vestsida neste år. Eneste er at det kan bli langt inn til noen antatt gode plasser. 4 km på ski inn før du kan sjekke feller. kan bli litt i lengste laget. Vi får sjå ka en gjær!

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen! 


Ingen kommentarer: