Totalt antall sidevisninger

tirsdag 8. februar 2022

Finnskogsrally

Ny helg med både fellesjekk og Finnskogsrally. Det var nok det siste som var hovedgreia denne helgen. Det var en grovplan med å ha med noen unger og barnebarn. Så var det usikkert, forkjølelse - corona eller hva var det da. Alle selvtester viste kun en strek og forkjølelsene fortapte seg endel. Da ble det til at "ungdommen" kom opp på lørdagen. Og før de kom var det for meg en runde opp til den ene fellekassa jeg har ute i naboskogen. Den øvste har jeg tatt ned og må vurder å sette annet sted. Jeg veit en tiurleik jeg kan plassere den i nærheten av. I fellekassa byttet jeg om felle til en med trampe-/brystutløser og la inn ltt mer åte. Så ikke ut til å ha vært besøk der av mår hvert fall. Musa hadde renset for honning og bringebærsyltetøy på klatrestativet. 


Vi skulle bak ved Rotna for å se rallyet. Det var å kjøre seg inn på vestsiden av Rotna og gå derfra. Passe langt og vi kom godt før bilene kom. Det ble fyrt bål, grillet pølser og kokt kakao og kaffe mens vi ventet. Etter hvert kom de første og 6-åringen syntes det gikk fort og fortere ble det. Til en liten gutts store forundring og oppdagelse kunne det kjøres mye fortere enn han hadde forestilt seg. 

Vi var der da de kjørte første av to fartsetapper på den plassen. Det var i grunn greit nok for både voksne og barn. Blir nok til å se det neste år også. 

På kveldingen var Nina og jeg enste igjen. Jeg var nede på sjøisen og skrapte overflaten for den lille snøen som var. Da var skøyteisen igjen klar. Med litt snø i vente var det greit å ha ryddet først. 

Søndagen ble et dobbelt opplegg. Vi dro inn og sjekket feller på vestsiden. Ikke noe å rapportere derfra, eller om vi vil kan vi si at det ble en bifangst. Ikke ønskelig, men nøtteskrika viste seg for nysgjerrig på ene fellekassa. Der byttet jeg felle til en ny en. Tror fjærene i den som var der var blitt litt slappe. Det ble åta opp der det trengtes og gjort litt justeringer. Ene fellekasse snudd slik at åpningen nå er ned, mens den ene "bakkesettet" på furustammen ble forsynt med rakfisk og ble hevet litt. Da med overheng slik at musa forhåpentlig ikke roter seg inn. 

Da dette var gjort ble det ikke mindre enn 4 km på skøyter for å brøyte unna all snøen som kom i løpet av natta. 3 - 4 cm skulle vekk og med drøye målet å måke for hånd tok det både tid og krefter. Satser på at det er mulig å få isen glatt til neste gang vi skal oppover og planlegger også en aktivitetsdag der så da blir det helt sikkert litt ekstra. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: