Totalt antall sidevisninger

søndag 13. februar 2022

Hastig runde og litt .......

 Når en driver fellefangst etter mår, krever det ettersyn av feller hver uke. Da blir det enkelte ganger kun hastige runder for å se til fellene. Det er flere aktiviteter som krever tid og oppmerksomhet. Jobb er jo en av de, og så er det litt annet som vedhogst, bursdagsmarkeringer osv. 

Det var derfor jeg etter jobb torsdag, samt middag satte meg i bilen. Hjemmekontor basert på hytta fredagen. Da kunne jeg få sett til fellene denne uken også. Med mildvær er det vesentlig at det ikke blir for lenge mellom hvert ettersyn. Fanget dyr som henger litt for lenge surner og det skader pelsen og dens kvalitet. 

På vei opp ble jeg var av lyset på himmelen. Det var stjerneklart og månen lyste halv på himmelen, samtidig var det lys i nord som ikke hadde med månen å gjøre. Det var nordlyset som viste seg. Så det var bare å stoppe et egnet sted og se om en kunne fange øyeblikket. Jeg fikk nordlyset i dets siste fase . Ikke lange tiden og ikke det helt spektakulære, dog et deilig stopp og ikke minst syn. 

Vel fremme var det å fyre opp og gjøre seg klar for en tur ut til nærmeste fellerunde. Med minus 10 grader var det litt kaldt i starten. Brukte et par truger jeg har kjøpt nylig. Reserve for Tubbsene. Den ene Tubbs trugen har en ødelagt binding. Skal sendes til Madshus for rep, og kan jo være kjekt å ha en reservetruge på hytta. Lite snø i skogen, enkelte steder ligger den andre steder er det ned mot bart. Opp til første fella gikk det lett og greit. Der var ingen fangst og la inn litt mer vrakhonning og byttet minnebrikke på viltkameraet. Minnebrikken viste seg å være tom! Var batteri og plass til bilder på kameraet. 

Med i sekken var en av fellekassene fra John S Opdahl. Samt en cb 155 sammen med brakket og drill, skruer osv. Tenkte meg lengre bort i terrenget i underkant av en tiurleik. Et sted det granskogen står stor og det er litt forskjellige biotoper. Et sted der en bekk renner gjennom terrenget. Brukte litt tid på å rigge og sette fella opp. Så skulle jeg videre hjem. Da skjedde det noe med ene trugen. Omlag 2 km å gå så oppdaget jeg at trugen har knekt. Aluminiumsrammen har rett og slett knekt på høyde med bindingen. Det etter tre gangers bruk. Da er gode råd dyre osv. Den var til å gå med fortsatt. Ikke til det beste og bevisst på hvordan holde trugen flytende i snøen. Det gikk på ett vis. Jeg har da vært bort i verre situasjoner. 

Trugeparet er buttet til andre truger i forretningen. Reklamasjonssak var XXL enige om. 

Nattelys kl 00.00 over Skasen
Dagen etter var jeg bundet til PCen på spisebordet. Helt frem til kl 15 var jeg å finne der foran skjermen. Fint vær som inviterte til å enten bruke skøyter på isen eller egentlig gå i skogen. Det måtte vente til ja kl 15, da var det å pakke ned og komme seg ut. Da over til fellene på vestsiden. Med litt isete spor og kun blåvoks under var det raskt innover. Det var ikke noe å rapportere om fra de fire fellesettene der inne. Jeg byttet ut minnebriuker, åta opp litt med honning og tørrfisk i ene settet. Ett annet fikk påfyll av noe vrakelgkjøtt og fersk honning. Hva med litt sjokoladepålegg på oppgangsstokk osv. Vet at dette er noe nøtteskrike og mus gjerne spiser av. Sikret at granbar og annet ikke gav mulighet for muse til å klatre opp i ene fellesettet. Det andre har en sprekk i gulvbordet og der lurer musa seg opp. Det må fikses til sommeren på ett eller annet vis. Denne runden gikk på omlag en time. Alt for raskt for å kunne se spor og tenke etter for å se og lære mer om måren. Akkurat som om neste uke blir bedre. Da er det sjekk begge steder på samme kvelden og ikke hyttekontor. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!


Ingen kommentarer: