Totalt antall sidevisninger

søndag 28. november 2021

Barfrost

Så har vi kommet til den kalde gode tida. Endelig kom kuldegradene og overgangen fra + 10 til - 10 kjennes på kroppen. Hva skal en kle seg i for å holde varmen og ikke svette for mye, holde fingrene varme, tærne og kunne drive på ute. Ingen snø slik at kulda kunne krype godt ned i bakken.

Inne på Finnskogen var det hyttekontor på fredagen. Rett etter jobb fikk jeg "slengt" meg ut og sjekket fellene i naboskogen. Det er en runde på 5 km og om en er effektiv kan en gå den på omtrent timen. Det er ikke mer enn 2 feller på den runden og en del går på skogsbilvei. Derfor går det fort. Det var tomt og ingen tegn på at felleområdene var besøkt. Et viltkamera avslørte at musa hadde vært innom, og åte osv var intakt. La inn litt tørrfisk i hver fellekasse og strødde litt luktestoff omkring. Luktestoff i form av å knuse noen pepperkaker og strødd litt ut. Slengte og litt solsikkefrø med tanke på at det kan tiltrekke seg fugler som igjen tiltrekker seg osv osv. 

Dagen etter var jeg over på vestsiden av sjøen. Der for å jakte skogsfugl og sjekke fellene der. Der står det tre feller  som jeg har nevnt tidligere. Skogsfugljakta kan jeg si lite om, fin tur og lite fugl å se. Antar at det kom av at jeg tross alt bråkte en del ved å gå på frossen skogbunn. 


For den nysgjerrige så har jeg tatt med noen bilder fra skogpartiene der. Det gjør at andre kan se hva slags skog jeg har plassert feller i. Alle kan mene noe om skogene, og her har jeg hvert fall funnet et sted der måren beveger seg. Hvor lenge siden det er hogd her skal jeg ikke spekulere i. Det har vært stelt for en del år siden og restene av maskiner er for det meste borte. Furuskog og graner i et relativt fuktig skogsmiljø. Det heller godt ned mot ei myr. Det er ganske luftig mellom trærne, egentlig litt for luftig har jeg tenkt. Det er likevel mer enn nok skjul for måren å finne. 

I ett parti er det ganske keitete å ta seg frem. Her er det masser av rotvelter. Det ligger på kryss og tvers. Her passere jeg enten på nedsiden eller oversiden.  Det er småkollete og jeg trakk meg gjennom nesten hele området før jeg festet meg ved ei gran. Ganske mye kvister dog tørre nederst.

Det var ved denne fella jeg tok en mår i forrige uke. Det er et parti der måren nok ferdes mellom tettere skog. Det er likevel mer enn nok skjul og sikkerhet for den. På oversiden er det et plantefelt av gran. Jeg har ikke gått gjennom der, og jeg aner det er tett som bare f.... 

I begynnelsen av dette feltet, litt høyt oppe mot plantefeltet har jeg satt en fellekasse. Jeg kaller det klatrestativ. Etter ide fra John S Opdahl. Kappet en "tynn" gran omtrent i 2 meteres høyde. Oppe på toppen - flattskåret, skruddfast en fellekasse med åpningen horisontalt. Skruddfast med ett vinkeljern. Så har jeg kappet tre stykk klatrepinner til måren. Det slik at den kan lett klatre opp og med avstand til åpningen. Da skal musa ikke kunne komme inn i kassa. Enn så lenge er nå åta igjen i kassa. Her er det en felle med bryst/trampeplate. Lada med vrakhonning, noe vrak elgkjøtt og bringebærsyltetøy. 

Oppåtinga var lik på alle de tre fellene her. Den først var tom, kan ikke forvente mår hver uke. Så var det over til neste. Her hadde jeg nytt forsøk med å lade med litt tørrfisk. Tørrfisk sier de lukter også i kaldt vær og dermed en god innåtingskilde for lukt. Å åta jeg også opp med litt makrell i tomat. Dytta det godt inn i kassa, det er og noe som lukter. Vandret videre opp til neste fellekasse. Den og som "klatrestativ". Da med makrell i tomatboksen i hånda. Da jeg kom opp så .... ble jeg var av det gule bleset hengende under fellekassa. Sannelig satt det en i samme området etter kun ei uke. Skal se jeg har funnet et passende veikryss for måren. Denne gangen også med et fint slag over nakke. John S Opdahl hevder at du ikke får feilslag med trampplate - brystutløser. Dette var første jeg har tatt med trampplate. Den er selvlaget i tre og kokt inn i dye. Ett vakkert eksemplar. Litt spetter i begynnelsen på bleset i halsen. 

Bildet viser også godt hvordan klatrestativet er montert og "musesikkert"

Så var det å løsne måren, lade fellekassa, spenne fella og rusle videre til neste fellekasse. Skal sies at jeg ordnet med innflagging, vinge av nøtteskrike. Det er den på den store grana. Da jeg kom bort dit oppdaget jeg at felle var utløst, men....... Her var noe uklart så over og bringebærsyltetøyet var borte fra stammen. Felle var utløst og inne svarte f....... Da vi monterte felle sist lørdag etter fangst plundret vi litt med å få den inn på plass. Med flere i følge så hadde jeg rett og slett glemt å ta av sikringene på slagfjærene etter at felle var vel på plass. Det kan ha ført til at mår nr 3 har løst ut, eller var det den som satt i den andre fella? tja, det får en aldri vite, og en god påminnelse om å være nøye med innsettingen av fella. 

Nå var det bare å legge i litt tørrfisk, ordne med innflagging, halefjærne på nøtteskrika, skar opp skrika litt og gned litt lukt ut på stammen, før jeg la fjærkreet i fellekassa. Ditto fjær ble revet løs og "slengt rundt om i treet. Fella ble plassert og så passet jeg på å avsikre fella.  Så kunne jeg vandre rolig ut av skogen og med mår i sekken. Tro om jeg har litt av årsaken til lite fugl i skogen i sekken?


Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!


Ingen kommentarer: