Totalt antall sidevisninger

mandag 1. november 2021

1. november, en merkedag for noen

 Det at 1. november er en merkedag kan jo alltids diskuteres. Halloween 31. oktober og Alle helgensdag 1. november. Betyr det noe. Helgemess var en merkedag i Norge tidligere. Det var vårt Halloween og ikke slik de keltiske markerte denne dagen. Noe annet var at de gamle hevdet at bjørnen var gått i hi til Helgemess. OM det er så så kan en få fred for den i skogen. Passer sikkert skogeieren ved hytta. Han har sett bjørn og hatt den i skogen sin siste tiden. Da trekker elgen ut og elgjakta stopper opp. 

Nå, det er nok ikke det jeg tenker på. Det er mer at en kan spenne fellene for fangstsesongen på mår. Så kan en jo også sette feller etter minken, for å ta den med vinterpelsen på. Før en kan spenne fellene er det en del forberedelser en kan - bær gjøre. 

Gamle fangstplasser kan ettersees og gjerne åte inn måren gjennom høsten. Selv bruker jeg å trekke måren inn i fra september. Bruker da vrakhonning fra en i slekta som har bier i samme teigen. Da er det kun bakteriefloraen de selv bærer jeg smører ut i fellene. Skulle biene dra innom og ete slik varkhonning blir de ikke påført sykdommer eller slikt. 

I den ene faste fellekasse har jeg tatt mår hvert år. Den ble selvfølgelig foret opp og ikke gjort noe ekstra med. Satte opp viltkamera for å følge med. Se det, besøk både i september og nå i slutten av oktober, med ca en måneds mellomrom. Blir litt ut i desember den er der på neste runde skal du se. 

Så skal jeg sette feller i en annen skog. Der jeg er med i jaktlaget på elg. Det er to store teiger og vanskelig å fastsette hvor en skal sette fellene. Det er skog som er drevet etter moderneprinsipper. Enkelte felter med hogstflater av ulik alder. Oppkommende skog i samme alder. Felter med ren gran eller furu og så felter med blandingsskog. I deler av skogen så jeg ikke spor i fjor og bi fangst ble eneste, ei nøtteskrike som gikk etter åta - kanelsnurre. 

Har plukket meg ut et felt der måren nok kan trekke gjennom. Ikke sett spor der, og ikke er det sporsnø heller. Da blir det å teste og prøve inntil en kan spore slitt mer systematisk. Da blir det konsentrert med litt flere feller i et lite område. Bedre med god dekning og finne hvor han går, før en sprer fellene mer i terrenget. Fellene skal jo også etterser en gang i uken. Om det blir etter jobb er det greit at det ikke er for drygt å gå. For to år siden hadde jeg rute på 10 km, og fire timer i skogen på kvelden etter jobb. 

Har montert feller på tradisjonelt vis og laget til to sett som skal i teorien være musesikre. Det gjenstår å se. Litt raljering var det å få det til. Fellekassene står nå på "påle" noe over 2 meter over bakken. Montert klatrestativ til måren så den skal kunne lett klatre opp og deretter hoppe inn i kassa. Musa skal ikke klare det. Jeg har så langt satt ut 3 kasser i det området og en med viltkameraovervåkning. 

Her på Østlandet er det enda 10 grader pluss på dag og natt. Da har jeg funnet det riktig å drøye det med å spenne fellene. To årsaker til det. Pelsverket skal tas vare på, fangster du må du også bruke pelsverket til noe fornuftig. Det andre er at i varmen må fellene ettersees hvert fall to ganger i uken. Skulle måren gå i fella, må den ikke surne. Surner den ødelegges pelsen. Etterse felleruta 2 ganger i uken har jeg ikke kapasitet til, da får det heller være og så kan jeg spenne fellene når det blir kaldt nok. Da er pelsverket også best. En behøver ikke mase, du kan fangste til 15. mars og pelsen er flottest i slutten av desember til ja, mars. Tar du deg tid så kan du få mange fine turer på truger eller ski for å etterse mårfellene, samtidig kan du gå og gjøre deg kjent i skogen og lære hvor måren trekker. Det er mye fint å oppleve i vinterskogen. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: