Totalt antall sidevisninger

søndag 5. desember 2021

Skasen har løka seg

" Løka seg" er en ordbruk du finner i Hedalen. Kort sagt det betyr at det har frosset til, elva har "løka seg" eller lukket seg om du vil. Nå har Skasen vært åpen lenge. Med barfrosten har det begynt å fryse til i viker og stillestående steder. Ølvika hadde forrige helg et passende islag. Noen hevder at isen vokser med 1 cm i døgnet når det er så kaldt som nå. Jeg var derfor spent på hvordan det ville være på torsdann da jeg kom opp. Var kommet et lite snødryss. Inne i Stallvika var det is og hvitt utover. Finnskogstua meldte at Skasen hadde lagt seg.  Jeg gikk ned til båtplassen da jeg var oppe ved hytta. Vi ligger omtrent der Skasen er som breiest og lengst utpå dypest. Det var ingen is utenfor båtplassen vår. Det var vann so m beveget seg forsiktig. Da var ikke hele Skasen tilfrosset. 

Dagen etter var jeg tidlig ute. Forlot hytta litt over 8, for å jakte skogsfugl i Vollerskogen og sjekker mårfellene. Jeg har to felleplasseringer der inne. Den ene er en god plass, den andre nja, har fanget en mår der på 3 sesonger. Må vurdere plasseringen. Nåvel, jeg la i vei og inn i skogen. Den første felleplassen var tom, eller urørt. La i litt åte og byttet minnebrikke og batterier i viltkameraet. 

Derfra dro jeg meg opp i skogen, inn i furuskog, blandingsskog og gran. Svingte innom ulike teiger, så etter spor. Sporsnøen var mager. Var kommet to kanskje tre cm. Eneste jeg kom over var fælene etter elgku og kalv. De hadde jeg nok støkket. Det jeg gikk i lyngen ble det et svart band etter meg. Snø og rim ble feid av lyng og gras der jeg gikk. Bakken var frossen og støyet endel for hvert et skritt. Var først inne på Klinten jeg støkket en tiur. Holdet var litt i lengste laget så jeg holdt igjen skuddet. Skrittet opp til ca 30 meter. Burde burde ikke......

Kulda omkring 8 - 10 kalde var til å leve med. Så lenge en holdt seg i bevegelse ble det ikke ille gæli. Jeg søkte meg inn mot Rokaberget i nord. Ikke helt ut på, skulle svinge inn om nordtuppen på berget før jeg skulle tilbake og innom fellesett nr 2. Brunfugl lettet fra ei furu på langt hold. Og borte på nordberget kom jeg over fælene etter gaupe. De var ikke hardfrosne. Med litt snø i luften kunne en se at disse var ferske, gått på fredann. Litt lengre borte kom jeg over fæler igjen etter gaupa. Der med snø i fælene. Opp og nedsporet var det jeg fant. 

Støtte på skogsmaskina og. Skogeieren rydder etter toppbrekkene i fjor og drev og med tynning i granskogen der. Det tenker jeg er bra, eneste er at det tar tid før etterveksten kommer. Det er et felt med industriskog. Slo av en prat, før jeg dro meg videre. Ved Vollersætra møtte jeg skogeieren. Ble litt prat før jeg krysset inn til fellesettet. I skumringen ned av åsen var det en storfugl som lettet fra kvist, hørte'n så lite til den. 

Lørdann var like kald -13 og grå på morran. Kjørte over til Sæterberget og parkerte på 50 årslaget. Jaktet meg ned til Ormtjernet før jeg dro meg opp i berget. Fulgte eiendomsgrensa vør jeg svingte av og fulgte ryggen oppover. Gikk i en periode i grov luftig furuskog. Der var mye merket så det blir nok hogst der. Frøfuruer står nok att ti sommeren. Først opp mot masta støkket jeg storfugl. Hørt'n uten å se noe. leit å komme innpå når de sitter i veden. Fulgte på nordover og så lite annet en spor ta elg. Enkelt dyr. Rundet av og svingte ned mot bilen igjen. I de siste fire fem hundre meterne er det igjen glissen furuskog. Noen hogstflater er det der. I på andre dien, 100 - 150 meter reiste fjørhanen (tiur) inne i skogen videre bortetter. Jakta for dagen var på en måte over så jeg gikk i lastbærervegen ned. Det hadde elgku og kalv krysset flere ganger. Nede på veien med 150 meter til bilen dro en røy over veien. 

To dager med søken etter skogsfugl var på sett og vis over. Nå skulle jeg bort og se over fellene på vestsiden av Skasen. Ikke den store trua, tross alt hentet to hannmår allerede. Byttet om sekk, en med litt åte og annet goddis, og kamera over skuldra. Gikk og så etter spor i den lille snøen som var. Mus ja, annet nei. Ok i veien var det revespor. Var lite som angav at det hadde vært noe på bakken etter at snøen hadde lagt seg. Felle 1 var tom. Så over åta, meste lå der og det somvar på utsida var borte. Hadde bilde av kjøttmeisen som spiste pølse så da så. Byttet batterier på viltkamera og minnebrikke. Settet et egentlig musesikkert. Dog med noen greiner under kassa og lagt noen løse på taket. Minnebrikken avslørte at musa bruker klatrestativet og klarer også å lure seg inn via greinene. Dette skal utbedres ved neste tur. 

De to andre fellesettene var også tomme. Ikke veldig overrasket. Eneste jeg så spor av var mus og et rådyr som hadde gått gjennomene teigen. Litt ekstra åte var lagt i, og så får en vente og se om en uke. 

Og ja, Skasen løka seg gjennom helga. Fredann hadde isen økt og lå godt forbi båtplassen. Lørdann hadde den vokst videre nordover. Det stod nok att litt midt ut på. Der er det 50 meteres dyp og 2 km hver vei til land. Nå på søndags kveld er nok også det lukket og en kan si at Skasen har lagt seg. Så får vi se om de gamle har rett i at Skasen ligger islagt i 6 måneder. Vi snakker juni 2022. Tenker det blir før 17. mai 2022

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!



Ingen kommentarer: