Totalt antall sidevisninger

søndag 30. august 2020

Ved og på jordet!

 Som jeg skrev i forrige innlegg er duejakta i gang. Det er den gode opptakten til rype og skogsfugljakt ut gjennom høsten. Du kommer deg ut, du kan jakte og ikke bare skyte på leirduer, spenning og venting. 

Sønn til samboeren er nyetablert jeger. Da kan han alltids inviteres med på duejakta. vi har vært et par ganger ute og jeg var innom oppe i Odalen en ettermiddag. En morrasøkt har det og vært. 

Det er noe med duer og det "å treffe dem hjemme". Duene har gjerne faste trekkruter. Det er noe som kan forandre seg noe fra år til år, og er ganske stabile. I områder med mange jorder kan de skifte på ut fra hvor de beiter. Min grundigste erfaringer er fra Vensås-gårdene i Lommedalen. Der hadde vi faste trekkruter. De var tegnet inn i en skisse og en fikk jevnlig duer over posten. 

Nå er det både i Nannestad og Odalen jeg driver på. Hvor er så trekket på nye steder. Det er alltid noen situasjoner gjennom en morras- eller ettermiddags økt. På samme område i Nannestad har jeg ikke klart å "knekke duetrekk-koden. I området er det duer, ikke mengder og ikke faste ruter som er lette å identifisere. det er jo alltid en og annen sjanse som byr seg. De som har vært oppe så langt har vært godt utnyttet. To situasjoner der jeg burde osv, resten har vært gode muligheter og full uttelling. 


Så kan en si noe om det å ordne seg gode skjul. Wish.no er et sted du får kjøpt både det ene og det andre. Handlet en gang, foretrekker å se og ta på det jeg kjøper. bestilte 2 kamuflasje-nett. Fargen var ørken, det skulle kunne virke på en gul stubbåker. Jeg bestilte 2 nett av 2x4 meter. Mer enn godt nok i høyde og mulighet til å ringe deg inn. Mot tok dem i vinter en gang og de har ligger godt innpakket i garasjen. Hadde dem og de grønne med ut i felt. Pakket ut og tenkte at det kunne bli bra. Har også anskaffet teleskop opphengs stenger til kamuflasje-nett. Det måtte jo bare bli en vinner. jeg rullet ut de nye nettene og skulle henge de opp. Her var noe som ikke stemte. De virket litt korte og høye. Målte de den ene og den andre veien. var jo ikke som det skulle de var 3x3 meter. Jeg skulle ha 8 kvm kamuflasje og fikk 9 kvm. her ble det ikke helt etter tanken i hodet. 


Vel, hender en billig på nett må en tåle litt feil og. Litt erfaring og dermed var det bra små skjul ute på jordene. Med litt ekstra tau så blir det rent bra. Du forsvinner ikke, men kommer deg i et skjul der noe ligner terrenget som er på jordet. Det er nyttig og resultatene av innflyvende duer viser at de ikke er unødig skeptiske. 

Her på lørdags morran var vi igjen ute. Gnudde søvnen ut av øya kl 0430. Kunne godt ligget lengre denne lørdagen. Kroppen kom i gang, men hode hang nok noe etter. ute døra vekket den kjølige morgenluften meg. Den seg inn rundt meg og minnet meg om at høsten er i anmarsj, 6 -7 grader. Kom opp i Nannestad litt over 5. Medjeger var på plass. Vi gikk ned og rigget opp skjulet og ut med lokkefuglene. Med vinden i ryggen ble duene satt opp i en U foran oss. De nærmeste på ca 20 meter og ut mot 30 meter. De tre gamle lokke kråkene ble plassert ut. De angav yttergrense for når vi kunne skyte. Jeg syntes de var vel mørke og hadde lysnet dem med noe gråmaling på kroppen. 


Inn bak skjulet. Kråkene begynte sitt morras trekk. De kom i bølger. Ved tre anledninger kom noen seilende ned mot lokke duer og kråker. Medjeger og jeg byttet på å skyte. Dermed endte dagen mer som kråkejakt enn duejakt. Tre av tre mulige kråker og en av en mulig due. Artig er det lell å sitte og studere hvordan kråke og due seiler inn mot lokkeduene, kråkene litt sakte sørgmodig. Stadig studerende på omgivelsene og kom i litt etapper på vei ned  - inn mot plassen. Duene en sving over og så inn mot duene i U'en. Raske og langt mer spenstige i innflyvning og "take off".

Ingen kommentarer: