Totalt antall sidevisninger

søndag 23. august 2020

Høsten en hellig tid, for noen!

 Høst og hellig du liksom, hva er det du snakker om? Det er da lenge igjen til Jul!. ja, det er det. Vi teller nå 23. august. Den hellige tiden begynte for noen den 10. august, andre 21, også er det andre viktige datoer utover høsten. 

Det jeg sikter til er jakt og jakttider for de som har lidenskap for slikt. 

Som småviltjeger og en forsiktig begynnende storviltjeger er høstens start 21. august. Duejakta starter opp. Det er noe en gleder seg til. Det å kunne sitte og vente, kjenne på spenningen i skjer det noe. Er det mange eller få duer i luften og kommer de der du sitter. 

Jeg har avtalt med noen jeg kjenner. Da har jeg to steder jeg kan jakte due. Hos en god venn i Sør-Odalen er det åpnet for mer enn bare due, opp til rådyrs størrelse, men ikke rådyr. 

Det var der jeg fikk starten i år. Det er en både god og grusom opplevelse å bli vekket av klokka 0500 på en lørdag. Korter ned natta for å komme seg opp og ut. Er så trøtt u trynet at det er ikke noe å studere. Får satt i linser, træler litt med å få de på plass. Kler seg med noe ull, meldt at det skal være mildt og kanskje regn. I det jeg pakker saker ut i bilen 10 minutt senere regner det. Ikke mye, låser døra. Er ute ved bilen, regnet øker på. Henter en regnjakke. 

Parkerer og rigger på mg det jeg skal dra med ut. Observerer at det er noe ute på jordet. Tre traner letter. Gjessene strekker hals. Jeg søker ned i potetåkeren, lader om til 2x3'er hagl. Fire skritt og gjessene letter. 

Finner en passende plass i jordekanten. har ikke sett hvor trekket går så det kan bli både bra og total bom. Plasserer ut over et dusin lokkeduer. Noe bortafor setter jeg ut tre kråker. 20 - 25 fra kanten til lokkeduene. nebbet mot vinden. 

Inne ved åkerkanten kommer cammo-nett frem. prøver meg med det brune, passer ikke helt og jeg henger opp et grønt. Bruker noen teleskopstenger jeg har kjøpt meg. Gjør det lettvint å rigge og flytte. Så sitter jeg der da og venter. Speider ut gjennom åpningene i cammoen. Gjessene kommer trekkende over både en og to ganger der jeg sitter. For høyt til at det er verdt et forsøk på skudd. Finner frem kikkerten. Skarpstiller venstre øye, begynner å famle med innstillingene for det høyre. Registrer at det skjer noe. En flokk er på vei inn for landing. Noen registrerer meg og støkkes, de alle forsvinner bort og sette seg på en ledning litt lengre borte. Ergelig, så er det å vente igjen da. 

Holder øye med duene på ledningen. Etter noe tid slipper de seg ned på jordet. Da forlater jeg plassen min. Trekker langs jordkanten ut mot åpnere lende. Fler og fler duer slipper seg ned. Fortsetter og kommer til der jordet og grønnskjæret mot nabojordet vinkler. Da letter duene. Små springer bakover i håp om at de kan komme over min plass. Får et motskudd jeg ikke fikser. Skyter bak på både første og andre skuddet. Kan si vi er i gang!

Setter meg til ro igjen og venter. Duene har flyttet seg. Kan de komme tilbake? Drikker litt av kaffen jeg har med. Henter noe opp fra muleposen. Venter fortsatt. Tenker på det ene og det andre. Tiden flyr ikke av sted av hendelser. Regne og vinden kommer og går litt. Noen solstråler kommer. Blir litt lei og henter opp mobilen. Er innom fjesboka og insta. Registrer at noe skjer der ute. Fokuserer og ser at det er to duer utenfor mine lokkeduer. mobilen bli lagt på sekken, reier meg med hagla i hendene, fokuserer på den nærmeste, de støkkes og hopper opp og kaster seg avsted. I det den nærmeste hopper opp er jeg på og skuddet går. lar den andre dua gå, og har fokus på at vi unngår skadeskyting. Dua faller til bakken og jeg kan gå ut og hente inn årets første. De alle landet litt utenfor mine lokkeduer, skrittet opp til 40 meter. I drøyeste laget. 

Venter mer etter på. Legger telefonen bort, den skal ikke frem på post mer. Tranene passerer over meg igjen, de kommer med sine skrik et par ganger. Så er de borte. 

Jeg runder av i 10-tiden, godt fornøyd med årets første jaktdag. 

Ingen kommentarer: