Totalt antall sidevisninger

søndag 26. januar 2020

Vedlikehold av feller

Vinteren er kommet godt ut i januar. Alle er opptatt av at det er lite eller ingen snø på Østlandet. Det vil si på lavlandet. TV-bilder fra ditto sportsteder der det arrangeres ski osv viser manglende snø i mellom-Europa også.Januar skifter mellom 0 og 8 varmegrader. Kommer det nedbør så er det i form av regn. Sist jeg var innover og sjekker feller var det en som var blir rustrød. Det innebar en jobb å gjøre. Skogen er fri for snø, ingen spor å se. Måren kan fange mus og annet på bakken. jeg finner det krevende å "knekke koden" på slikt føre. 
Jeg kom meg inn etter jobb på torsdagen. Tok runden med å plukke ned feller og ta de med meg ut. De skulle kokes i kaustisk soda og deretter dyes på nytt. det var to feller jeg lot stå att. En som var ny og ferdig dyet, og en jeg tenkte jeg kunne bytte ut dagen etter.  Runden gjorde jeg på underkant av tre timer. Tok meg tid til å plukke med gammelt åte for å friske opp med nytt. Noe lukta aning surt!
Fredagen var hyttekontor. Startet dagen tidlig slik at jeg kunne bruke ettermiddagen og lyset til å flytte to av felleplasseringene. De er satt på antagelser om mårterreng. Ikke vist noen resultater. Så da ble det en flytteaksjon på fredag efta. Den ene sto i en trevelt i eldre granskog. Vel og merke ganske åpen, eller hva jeg kaller industriskog. Den flyttet jeg opp i åsen. Det er to hogstflater opp i der. jeg plasserte fella på nedkant og en 20  - 30 meter inn fra hogstflate. Bildet viser oppsettet. Ladet med honning, litt ferskt kjøtt og en skinnbit av hare. Denne er med fotutløser. 
Den andre felle jeg flyttet var ned fra åsen. Den var nærmest på toppen. Ikke helt trua på stedet. Jeg flyttet den ned mot der bekken renner ut fra et tjern. Tenker det er 100 meter nedenfor tjernet og en 30 - 40 meter fra bekken. Fant en grankrull med store graner og noen mindre. Viltkameraet serverte et bilde dagen etter av et ekorn så noe liv er det jo. Vet og at en av elgjegerne på jaktlaget hadde mår på elgposten ikke langt unna siste høsten. Får ha trua på den plassen
Det andre fellene rigget jeg opp igjen på lørdagen. Byttet minnebrikke på det ene vilkameraet, Ser du godt etter er det besøk på bartaket over fellekassa. Det er tatt mens fella var til rens og dying. Det viser at ekorn er i skogen ved to av fellesettene. Det er områder der måren erfaringsvis er innom og da er det jo håp. Jeg åta opp disse på nytt. Tok meg friheten å skylle kassene med vann. Få vekk rester av muselort eventuelt og den sure lukta. Frisket opp med honning, anisolje og noget attåt. En kar har brukt kanelgrifler, så hvorfor ikke? Den siste felle jag åtet opp var og med honning og fersk elglever. Ig hang inn en liten beta fisk i tillegg. Enkelte har brukt rakfisk og tørrfisk i åta. Fordelen er at den fortsetter å avgi lukt når det fryser sier dem. Da har jeg forsøkt meg med litt av hvert ute på fellene. Det eneste som kan skje er at jeg ikke lykkes, eller at det er noe som løsner. Det vil nå tiden vise. 
Skasen som ligger rett i nærheten har en god isflate. Jeg var ikke trygg på den. Jeg  var ned til og så over. Det var åpnet vann inne ved land, Vestaværet skjøv isen mot land og den jobbet med stein og det den fant på østsiden av sjøen. Fra møkeskjær, for den lokalkjente og ut mor Grindholmen var det ei råk. Der i råka var det en god del is som reiste seg. Av en hyttenabo har jeg fått fortalt at i Ølvika er det 25 - 30 cm stålis. Det gir jo rom for å ta med skøyter ved neste helg, litt morro skal en  jo ha ved siden av rundturene på barmark. 





Ingen kommentarer: