Totalt antall sidevisninger

fredag 10. januar 2020

Kveldsrunden

Når en har feller ute er det et krav i forskriften om at slagfeller (drepende feller) skal ettersees ukentlig. Når en har sin fellerunde litt unna blir det ofte en helgaktivitet. Så hender det jo at helgene er belagt med andre gjøre mål. Da må en sette av tid - sikre seg at en kan se til sine feller ukentlig likevel. Med full jobb mandag til fredag kan det blir krevende. Nå er jeg så heldig at jeg har en jobb der jeg kanskje en gang i uken er på en av andre lokasjonene våre. Høres flott ut, det er en divisjon som ligger et stykke unna hovedkontoret. 

uansett, det setter meg i stand til å etterse fellene ukentlig. Det gjør at det å ha feller ute i skogen er mulig å gjennomføre. Denne torsdagen var jeg i Kongsvinger og dermed var  det en fellerunde. Hadde satt opp og rigget feller på torsdag til lørdag så det var en passende tid for å se til dem. jeg var på hytta ca kl 16, hadde med tre nye feller. Det skulle pakkes om og klargjøres hvert fall en ny fellekasse osv. Så bar det av sted. 

Hodelykta kunne jeg droppe i starten, da ruta kan følge noen skogsbilveier. Nå var det å gå hele ruta i svarte kvelden med nye feller satt ut. Det er en god runde og da uten å ha gått den hele veien før. Har vært i området før selvfølgelig, dog ikke på kveld og natt. På et tidligere innlegg har dere sett hvor bart det var innover. Og nå var det likedan og enda mindre snø. 

Bildet er tatt før oppgangsstokken var satt opp
Det jeg kan si er at jeg gikk runden og fant alle feller uten større problem. Ved hver felle åta jeg opp med noe mer honning eller anisolje. Den ene felle står på en rotvelt. Den felle rettet jeg på og satte på en fotutløser. I område der jeg satte ut en felle på lørdagen monterte jeg en ny fellekasse og ordnet til. Fant en passende oppgangsstokk jeg satt inntil. På denne kassa satte jeg opp med åpningen ned. Jeg brukte derfor en ankelsokk til å fylle med honning, knadde den slik at sokken var gjennom blaut av honning og hang den på en krok i kassa. Klinte litt honning oppe på kasssa, inni og på trestammen mellom oppgangsstokken og åpningen. Kassa har jeg satt 30 - 40 meter fra en gammel hogstflate. Hogstflata er nå med mye ungraner i 2 meters høyde. Det renner en bekk ikke mange meterne fra kassa og skogen er blanding av 50 - 60 år gammel gran og furuskog, mest gran. Det er ingen skikkelige skjørtegraner i området. 

Jeg rundet runden, uten fangst. Nå var alle kassene sett til og kan få stå uten menneskelig forstyrrelser den neste uken. Runden er på drøye mila og dekker to åser, slik at jeg fangster på det en kan anta er ulike mårterritorier. 

Jeg drømmer om at det skal komme snø i løpet av lørdagen, da tar jeg en tur i mårskogen i håp om å finne spor. Det er lov å drømme, for det å sette opp feller uten sporsnø blir på gefylen. Den må trenes opp for å se nettopp de gode biotopene. Da er det bare å innrømme for seg sjøl at en har gått for lite i terrenget de siste årene. 

God fangst til den som setter feller i skogen!

Ingen kommentarer: