Totalt antall sidevisninger

lørdag 18. januar 2020

Å rote i skogen

 Jeg hadde en ny fellerunde på torsdagen. Da var det en uke siden sist. Ett av viltkameraene hadde løst seg ut og sendt et bilde. Granbartaket hadde "falt litt ned". Studerte bilde og inne ider var det noe som lyste i granbaret. Innhentet et bilde senere. Da var det ikke noe som lyste i granbaret. Det var et par mårøyne som jeg så. Fellekasse har fanget tidligere. Jeg kunne se at felle ikke var utløst. Her hadde nok måren blitt skeptisk da bartaket muligens hadde sunket sammen de den tro på det. Hmmm....... hva å gjøre. Tre av fellekassene står som åpne "postkasser" med granbar som tak over. Dette må forbedres. jeg har valgt å bruke granbar til tak for at måren skal oppleve at det er mest mulig naturlige materialer i området.
Mildværet på østlandet hadde ikke gitt seg. Jeg kjente på uroen for eventuelt fangst og at den surnet. Nå har jeg to plasser som har fanget og fire som kan kalles blindsett. Sett der jeg ikke er kjent med at måren ferdes, men at biotopen kan være mårterreng.
Jeg ble forsinket etter jobb og begynte runden litt over kl 17. natta senket seg over skogen, litt skyet, månen var ikke kommet opp og enkelte stjerner funklet mellom tretoppene. Det var lyst nok til å gå de først kilometrrene uten hodelys. Så var det inn og opp i lia. Øverste bildet viser noe av terrenget der en av fellekassene står. Bart og mykt å gå på skogbunnen. Skiftet minnebrikke på viltkameraet, la opp med litt mer honning og dro videre.
Ruta er grei å følge i all hovedsak. Eneste er den sørligste fellekassa. Den er ut på en "topp" i terrenget og ut fra der du lett kan orientere deg. Du er ute i et litt flatt landskap og der ble det sannelig en liten "seiersrunde" på tur ut til fellekassa. Fellekassa var tom, brukte litt luktestoff og fortsatte på ruta. Tilbake vei tilbake til hovedtraseen. Igjen en liten runddans før jeg kom meg godt inn på hovedruta. Er rimelig godt kjent, dog ikke bedre enn at jeg "snurret" to ganger i samme området. Alltid interessant når du bommer på det du gjør. Hvorfor bommet jeg - hovedsaklig dårlig fokus. Og da blir det "å rote i skogen1"
Som du ser av bildene er det ikke nevneverdig snø i terrenget. Det gjør det krevende. Måren finner bytte på bakken og fellene blir ikke så interessante. Jeg var til felle tre. Der var oppgangsstokken falt ned, ellers urørt. Kan ha vært rev, dog merkelig ettersom det kun var honningåte. La til litt honning i kassa, på treet og oppgangsstokken før jeg gikk videre. Brukte litt luktestoff i tillegg.
På de tre neste fellekassene var det heller ikke fangst. Det er de tre som er "postkasser" med bartak. Her gjorde jeg modifiseringer som sikrer at bartaket blir stabilt og beskytter kasse for snø og regn. det er regn som teller i år. Alle tre plasseringene fikk mer honning i kassene og på oppgangsstokk eller tre.
Ved neste runde er planen å bruke hytte to netter. Da får jeg tid til å plukke inn feller, rense dem og dye dem på nytt. Så kanjeg også renske fellene for gamle surnede åter og legge i nytt. To av plasseringene skal jeg flytte på. Den ene skal høyere opp i terrenget, i en passasje mellom to hogstflater. Den andre lavere ned til en teig der det er eldre graner enn der den står. nede i det området jeg vil ha felle har elgjeger på post hatt besøk av måren.

Om noen har noen tips til fangst på barmark er det bare å gi innspill!
Nå om dagen så er det vinteren jeg venter på. La det bli minus 4, og 30 cm snø. Da er det atter mulighet for å 

Ingen kommentarer: