Totalt antall sidevisninger

lørdag 21. januar 2023

Korte kontrollturer

 Nja, hva skal en si om vær og greier for januar. Forrige helg var det høgging på lørdagen og dermed en liten tur for å sjekke feller og raske seg inn på åsen. Denne helga skulle det ha vært høgging i dag, det ble ikke slik. Da måtte jeg ta en sjekk uka som var. 

Når jeg skriver sjekk eller kontroll, så er det ettersyn av feller for mår. Det er forskriftsmessig krav om sjekk en gang i uka. Så da må det ordnes. 

Været mellom hver gang jeg var innover var jo så det. Litt forenklet sagt et vær hvor dyr helst holder seg i ro. Med mildvær og der etter litt kaldere og så snøvær blir det lite fristende å gå ut og bli våt i pelsen. Det gjelder for både mår, mink, rev og resten av den pelskledde gjengen. Ikke det at fugel heller vil farte mye rundt i møkka vær. Det betød at forventningene var lave. Lite trolig at noe skulle være å finne i noen av plassene. Eneste var jo håpet om at det var spor å se. Er det spor er det alltids noe å lære av hvor dyre beveger seg og hvem som har vært ute. Det er jo noe å lære av å ikke sen noe også. 

Enkelt sagt. Med snøvær forrige søndag var alt som kunne være av spor visket ut. Det var jeg som satte spor i snøen etter meg, trugespor. Eneste var elg spor som var nogen lunde ferske. Ellers var det i snødd, visket ut og borte. På runden, jeg dro meg opp i åsen var det skogsfugl å treffe på. Ble faktisk tre storfugl og tre orrfugl. Det ene var en tiur. Den kom seglende mot meg og landet i et tre på fint skuddhold - under 100 meter. Jeg stod i kanten på hogstflate, med fotoapparatet under armen. Å lirke det fram og ikke bevege seg for mye, vel - den dro videre før jeg kunne få foreviget den. 

Nå på torsdagen var du ut rett fra jobb. Begynte på ruta ca kl 18. Sjekket ført en i åa og deretter inn på hovedruta. Kun jeg som var ute og satte spor. Sporstolpa fra sist var godt i snødd. Da var det å tråkke løype på nytt. Med 20 cm snø så merker du at det er dryge 6 km å gå hver runde. Jeg gikk i snøvær. Det innebar jo at det ikke er noe spor å finne. De var visket ut og gjemt under nysnøen. 

Timing er jo viktig. Skal du ha mulighet til å lese av spor i snøen må det gjerne gå en dag eller to etter snøfall. Da blir det liv i pelsgjengen og det er spor å finne. Nå er det mer lite å se. Samtidig går du der i stillheten. Ingen som snakker til deg, trugene er lydløse, du skraper kanskje bort i en grein. Du må lirke deg under ei hengebjørk, en som snøen har tatt kontroll over. En som er tvunget i kne, står som en portal foran deg. Du kan gå rundt eller under. Under om det passer best. Det er mørkt hele veien, eneste lyskjeglen du har er fra hodelykta. Den står på middels lysstyrke. Må vite at det holder hele veien i dag. Fullt lys er kun 2 timer batteritid. Dette tar fort opp mot 3 timer totalt. Når du går slik så må du vite at du er på rette plass, du lytter kanskje etter lyder. Det er så stille og snøen bidrar til å dempe alt av lyder. Ingen som du registrerer. 

Det var to turer i skogen uten å registrere mer enn elgen som hadde trampet noe på de faste plassene. Ellers stille. 

Som jeg skrev, det ble ikke høgging i dag. Med -13 og godt med snø så tok vi skiene fatt istedenfor. Da ble det noen timer ute i dag og.  

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: