Totalt antall sidevisninger

onsdag 15. desember 2021

Fellesjekk 4

 Inn mot Jul er det alltid mye å ta seg til. Dette ble en feriedag for kun å å sjekke feller og gå etter spor. Det var kommet snø i Oslo-området og jeg så for meg at det skulle være mulig å ha snø nok til å kunne finne noe spør å snakke om. 

Feide opp til hytta etter jobb på torsdagen. Var innom BilTema for å se om det var passe musenetting å få fatt i. På Maxbo har de ruller på 60 cm * 10 meter. Det er i meste laget for å lage noen passe musesikre fellekasser. Da må en finne på andre muligheter. 

Da jeg kom inn mot Svullrya var det ikke mye snø å snakke om. 2 til 3 cm var det hele. Ikke nok til å dekke gresset utenfor hytta. Spar av fugl ved foringstreet og ekorn. Ellers var det absolutt ikke mye snø å spore i. 

Fredagen dro jeg opp i skogen, to tre minus og overskyet vær. Det var kommet ørlite snø i løpet av natta. Ikke det store fotoværet. Der jeg gikk så jeg etter spor i snøen, som kunne avsløre hvem andre som var ute og gikk. Eneste jeg fant var rådyrspor. Ikke rev og heller ikke mårens spor. Oppe ved fellesett 1 var det tomt. Så ikke ut til at noen hadde vært innom. Byttet minnekort på viltkameraet. Sikret fella og tok den ut. Sjekket så åtesituasjonen. Tomt, med vennlig hilsen musa. Da var det trikset fra året før med musebørste. En omgang oom oppgangsstokken og en runde om stammen der fella står. Byttet ut åta i det musesikre åtekammeret. La det løst opp på åtekammeret sammen med litt annet. Da skulle det være mulig å friste måren. Spor så jeg ikke. 

Så bar det videre oppover i skogen. lot til å ha vært stille, at dyra satt i ro. Opp til neste felle på vel kilometeren var det ikke spor å se. Jeg gikk litt frem og tilbake på tverrveien. Der var eneste spor av hare. Ikke et tråkk av rev, mår eller elg. Jeg fulgte det faste sporet opp til fellesettet. Så ikke antydning til annet tråkk enn  mitt eget. Etter meg var det et bredt spor der snøen var falt av lyngen. Oppe ved fellesettet var det tomt der og. Ikke spor, noe av innåtinga var borte og det meste spist i fellekassa. Gjorde her som i forrige plass. Fora opp og ved neste runde får jeg ta med musebørste å sperre muse ute med. Laga til en oppgangsstokk der og. 

På runden ned att snakket jeg litt med grunneieren. Fikk tillatelse til å jakte rev når jeg først var ute på felle sjekk. Da kan jeg jo prøve med litt på lokkjakt i løpet av vinteren. 

Etter lunsj var det over på vestsida. Der var det like lite spor som på østsida. Eneste var vel musa som hadde pilt i den lille snøen som var. Jeg gikk i motsatt rekkefølge på fellene her. Hadde med et bakkesett. Bar det med meg inn og "rota" litt forbi første fella. Den var urørt så den passerte jeg bare og gikk til noen rotvelter. Det var der jeg rigget til bakkesettet. Oppe på en veltet furu, der jeg justert litt på greiner og bandt fellekasse fast i stammen. Åtekammeret var greit fullt med litt vrfakhonning, noen elgslagtrester mm., Så får vi se hva det fører med seg. 

Ved neste fellekasse var det litt å åte opp og se over hvordan settet så ut. Ikke spor og alt så ok ut. 

Gikk så over til siste sette i det området. Der måtte jeg se over litt. På se at fella ville løse ut og justere for litt å hindre musa i å komme opp i fellekassa. Settet skal være musesikkert, det var dog litt grankvister som var montert langs stammen. Et par stakk opp og da kom musa opp til de greinene som var lagt på taket av fellekassa og vips så var den inne og åt av åta. Det gjør den ikke mer nå. Fora opp litt ekstra og med Tom Krause luktestoff. Skulle være saker det i følge John S. Byttet minnekort på viltkamerat her og.

Det virket som at det ikke hadde vært noen innom ved noen av fellesettene denne uka.

Da jeg kom hjem sjekket jeg minnebrikkene. Her var det bilder av mus på fellesettene og også besøk av nøtteskrika. Den ber om å bli bifangst på ene settet hvert fall. Bladde meg gjennom alt av bilder og ..... På det sikre settet jeg har fanget mår i siste tre åra var det bilder ja. Der hadde måren vært innom. Opp på oppgangsstokken og tittet ned i kassa. Og det var det. Det var kun to dager før jeg så over fellekassene. Har har nok musa ete tomt og så har den droppet å undersøke nærmere. Nå skal det være mer musesikkert og med åte framme. Får se på neste sjekk. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: