Totalt antall sidevisninger

søndag 5. juli 2020

Bygger beveren ved Gjeddetjern?

Jeg var forbi Gjeddetjernet i fjor på høsten. da hadde beveren felt flere bjørker på vestsiden. Da hadde jeg jaktet og ikke oppsøkt tjernet. På sommeren hadde jeg vært der uten å legge merke til noe spesielt. Nå kom vi opp på kveldingen. Åpnet porten i rovviltgjerdt, og gikk ut på snuplassen. Da vi gikk ut mot myrkanten fanget vi begge beverhytta som lå på andre siden av tjernet. Det var en grundig kvisthaug som lå der borte på bredden.
Vi studerte den fra der vi stod. Lyttet og speidet etter bevegelser. Eneste vi enset var et par kvinender som lå ute på tjernet. De duvet forsiktig på vannet og padlet vekk fra oss. Vi undersøkte ikke noe nærmere. Det var stille ved tjernet og skotøyet passet ikke for en runde rundt.
Dagen etter var jeg innover ikke langt unna. Skulle hente ned et par av fellekassene. De måtte inn for justeringer og forbedringer. De var ikke på de rette plassene heller så de må ut igjen senere når sporsnøen er tilbake.
Jeg la fellekassa i sekken og fant en plass å krysse gjerde på. Hjørnet er fint med støttestople osv. Jeg klatret opp og på tur ned glei den ene foten på stålstrengen. Låret deiset inn i ståltrådene. Her var ingen strøm. Jeg merket meg hvert fall ikke noe. Det skulle tilsi at det ikke er sauer på innsiden.
Fant en passende rute ned til bekken og fulgte den oppover. Det var lite spor av bever i bekken. Mest furu og gran som står der i bekkesøkket. Da jeg kom litt opp kom jeg til dammen. Dammen er halvmeteren høy. Nok til at myrkanten rundt Gjeddetjernet blir gjennom våt og utrygg. Sirlig var det bygget opp med stokker og pinner av ulikt slag. Det var gamle stokker og pinner. Det var ikke noen ferskgnagde pinner å se. Det så ut til at dammen var i godt hold og liten eller ingen skader. Vannspeilet stod i høyde med dammens høyde. Det rant vann ut fra forskjellige steder, og ikke mer enn det tilsiget tilsvarte. Helt stille ved tjernet. Kun fuglene kvitret i trærne ikke fuglesang, kun kvitter. De voksne kalte på ungene. Jeg kunne ikke se ete eneste ferskt tre som var felt av beveren. Kanskje en bjørk der det var litt ferske fliser. Du ser av bildet at dette er "gammelt" bevergnag. Du ser flisen ligger der ganske lys, samtidig er stokken gulnet av vær og vind. Da er det ikke gnagd den siste uken.

En kan vel konkludere med at beveren har bygget i Gjeddetjern og at den nå ikke er aktiv der. Uansett interessant å se hvordan den har bygget dam og setter området rundt under vann. Før høre med grunneierne om de kjenner til at det er aktivitet der og om det er uønsket. En kan jo drømme om en morgenkvist i kalt vær og vente med både kamera og eller rifle på beveren.



Ingen kommentarer: