Totalt antall sidevisninger

tirsdag 2. juli 2019

Du ska itte søva burt summernatta

Her var det snakk om å ha en fortur før gutta skal være med inn i Vassfaret. Det blir litt i lengste laget mellom hver gang og da var det greit å ta turen og se over. Planen var å sjekke og rydde Trytebu for å huse fire mann og fiske litt og slenge rundt omkring i terrenget. Var spent på om benken var å finne. Den var vekke i påsken. Og benken var kommen att på plattingen. Mån tro om det var haugfolket som hadde lånt han i vinter!
Da jeg kom opp var det et par turer opp og ned til bilen. Dro med biljekken ned. Skåla hang ned på midten og dørene går ikke skikkelig opp eller igjen. Gølvet inn til do var gyngete. Fikk rettet opp og satt støtten under en fast stein. Nå er gulvet på dassen til å gå på igjen.
Så var det å ikke søve burt sommernatta! Pakket sekken, med hengekøye osv, enkel frukost i sekken og fiskesaker. Så bar det ut i guds frie natur, fritt etter Øystein Sunde. Tok vegen opp til Trytetjernsvelta, krysset elva. Den var større en nomalen på sommeren. Med høyt tyngdepunkt og kveldslys ( klokka var 2300) ble kryssingen interessant.
Vandret opp stien, eller skogsbiltrasen mot Trytetjern. Der hadde Berg tatt ut tømmer i Trytetjernsåsen. Ryddet etter seg hvertfall. Fisket noe før jeg monterte og la meg i hengekøye. Første natt i hengekøye og det tok litt tid å finne ut av. Sov gjorde jeg om ikke så voldsomt godt. med ca fire timers søvn ble det frokost i det fri. Rask kaffe på gassprimusen og deretter begynnende fiske. Starten gav vel ikke de helt store ovasjonene, med to sluker som forsvant.
Skiftet til rødt og kobber og begynte å fiske meg rundt tjernet. Det var noe å ta med seg. Etter en grei morrasøkt hadde jeg landet 6 passende ørreter og satt ut et tilsvarende tall som var for små til å ende i steikepanna. Når du går og tenker jeg skal bare ha en til så har jeg til middag, og slepper ut et par som er for små, da har du et bett som en vil huske i lange tider. Det var nå en helt gruelig god opplevelse for en som fisker i turistklassen. 
Før jeg gikk ned att, fylte jeg støvlene med vann. Føtter og støvler blir ikke helt venner. De var nye i fjor og det er fortsatt punkter som ikke er helt gode. Så etter det gikk jeg hele helgen med våte støvler. Da får de tøyd og tilpasset seg mine bein, håper jeg. Lørdagseftan var varm og heftig. Det ble ikke gjort mye. Vi har enset enkelte stokkmaut uten å finne noe bol tidligere. Nå oppdaget jeg fler av dem og muligens i en av knutene i laftinga. brukte myggspray og det likte de ikke. Får iverksette tiltak neste helg. Virket som om stokkene i veggen fortsatt er friske.
Kveldingen ble brukt til å gå seg en liten runde. Opp til nykoia over veien. Elling har fått satt opp ei koie på den gamle plassen etter en anna koie. Det var jeg som fant plassen for en del år siden. Var og ned om Suluvatnet. Der vaka det så om dette fortsetter kan vi nok regne med å få fisket noe til helga.
Denne natta tok jeg inne og kroppen hadde godt av normal hvile.

Ingen kommentarer: