Totalt antall sidevisninger

tirsdag 9. januar 2024

Kulde og å spenne feller

 Nyttårshelgen var spesiell med ditto forkjølelse og ventet snøvær. Da ble ingen feller spent, og heller ventet til denne helgen. Da kom kulda som en joker og la sin kalde hånd over landskapet. I mitt terreng var det jevne minus 27 grader gjennom hele lørdagen. Da er de fleste dyr i ro. De gjør det de kan for å holde på varmen. Eneste som var i aktivitet var småfuglene i foringstreet. 

Jeg gjorde forberedelser på fredagskvelden. Fellene som han ute i -27 ble tatt inn og halvspent. Da var de klare og jeg slapp å jobbe med dem i bitende kulde. Sekken ble pakket og jeg fant frem både vrakhonning, og annen åte. Så til at alt var på plass. Klargjorde også de tre nye viltkameraene som skal følge med på det som skjer. 

Lørdagsmorgen opprant med klarvær, fortsatt minus 27 grader og kommende sol. Jeg skyndte meg langsomt. Minus 27 frister kun passelig. Da alt var klart var det å forflytte seg over til terrenget. Bilen startet om enn litt motvillig. Krysset brua og inn i terrenget. Første fellelinje var forberedt og jeg hadde en plan for å sette ut en fjerde fellekasse i området. Etter at det var høgd i denne teigen antar jeg at måren har fått delt området. Det er spor som indikerer at de som trekker opp fra Torpet stopper opp og bøyer av. Hva som kommer ovenfra er jeg ikke sikker på. Derfor en ekstra felle i teigen. Ved første fella var det ikke spor at noen ting. Det innebar at all åta var intakt, godt fast frossen. Jeg åtet opp med mer honning som jo kan gi noe lukt ut i terrenget selv om det er nærmere -30. Ved felle to var deler av åta borte. Det var antydning til tråkk på bakken under treet. Det var før siste snøfall og vanskelig å tolke. Åtet opp med et halvt ekorn og godt med honning. Fikk spent opp Haugenfella og hengt den opp på plassen. Satte et gammelt viltkamera for overvåkning der. 

Tredje felleplassen var og urørt siste uken. Jeg hadde vært innom og åtet opp på ny. Her la jeg inn vrakhonning og ordnet med sjokoladesaus på klatrestativet ved siden av fella. Plassen har tatt mår før, og nå har det vært helt dødt. Kan være måren har flyttet litt på seg etter hogsten. Derav ny felle inn i teigen. Denne plasserte jeg oppe på en rotvelt. Hatt feller ikke langt unna før og tatt mår der. Innganghull på 85 mm, 30 cm inn til fella og ditto åte, som ekorn, vrakhonning, litt aniskrydder, mer honning og noe bringebærsyltetøy på utsiden av fella. 

Forflyttet meg til neste fellelinje. Her hadde det ikke vært tegn til liv før Jul. Ikke veldig spent på noe der inne. Kom til første felleplassen. Der hadde nabogrunneieren høgd på sin side av bekken. Alt av åte var forsvunnet, både de i kassa og utenfor. Spor av noe under fellekassa og noe som kunne være dyrepiss. Her ble det åtet opp med noe elgkjøtt, tørrfisk, vrakhonning og karamellsaus. Sauser som hadde gått ut på dato. Det er jo søtt og det kan være måren får sans for. Videre opp til neste fellekasse. Her var og høgd på naboeiendommen. Det var helt tydelig at dyr hadde vært innom fellekassa. En av sideveggene var dratt ut av skruefestene. Ja litt korte skruer. Mye tråkk rundt og alt som var av åte borte. Fellekassa er oppe på en rotvelt. Om reven kan komme opp vet jeg ikke. Fellekassa står slik at en må over fellekassa og gå inn fra en rot som stikker ut i løseluften fra rotvelten. Uansett her hadde det vært nos om hadde romstert godt. Jeg klatret opp, rigget inn åte med elgkjøtt og tørrfisk sammen med vrakhonning. Rigget fella, sammen med kassen. Hentet noen grankvist fra hogstfeltet og dekket til sidene på fellekassa. Da kan måren gå over og inn. Tro hva som kan komme her neste uke?

Ut til bilen og forflytning til neste plass. Her hadde det vært besøk etter siste gang jeg var der. En grankvist var felt ned. Spente fella, satte opp viltkamera og la på med honning og kramellsaus. Har etter på fått bilde av treskjora - nøtteskrika - ved fellekassa. Uansett har tatt en mår der slik at det er ikke feil plass. 

Kvelden kom og jeg kunne pusle litt med andre saker. Hadde en fellelinje til å se til dagen etter. Det vil si det er en felle, og så har jeg sett mårspor som indikerer at de trekker litt andre steder i nærområdet. Derfor klargjorde jeg en Åsbøfelle til å ha med. Søndagen var mild med sine minus 22. Litt antydning til frostdis. Gikk på isen et stykke før jeg skulle inn i skogen. Der på isen gikk jeg på overvann. Her har nok innløpet til bekken frosset igjen og vannet etter det sklir ut over isen under snøen. Ble litt "is i rubben" å skrape vekk. Gikk så skistolpa opp til fellekassa. Gikk på et mårspor omtrent der jeg så det sist.  Ved fellekassa var ingenting skjedd. Satte inn fella, byttet viltkamera med et nytt og åtet opp mer. 

Gikk videre til tverrveien. Den gikk jeg langs med til enden, før jeg returnerte og gikk den ut. Dette for å se etter spor. Mårsporet fant jeg igjen. Omtrent der jeg så det sist. Så da trakk jeg litt ut fra veien, fant en passende gran, 3 meter fra der måren hadde hoppet og satte opp fella. Her med honning og en fersk kjøttbolle. Ordnet med litt kanelsnurrer på bakken og i noen pinner for å ha noe som kunne både lukte og friste. Satte opp et gammelt viltkamera for å kunne dokumentere besøk. 

Derfra tok jeg veien videre opp i berget. I en periode slapp jeg å brøyte løype. Det var kjørt en maskin et stykke til den hadde fått et problem med å komme seg videre. Da var det å lage løype sjøl. Gikk inn til et tjenn der inne. På veien opp kom jeg over mårsporet igjen. Da har jeg en viss formening om hvor den har sin rute. Slapp meg ned fra berget samme vei som jeg var kommet. Da hadde jeg en grei skiløype gå senere. 

Nå er det en uke til jeg skal opp for sjekke feller igjen. Blir interessant å se om være mildner og at måren igjen er mer på farten.

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: