Totalt antall sidevisninger

søndag 14. januar 2024

Blåtimen

 jeg hadde jobb på Kongsvinger på fredag og da passet det med en runde fellesjekk. Jobber til klokken tre så blir det blåtimen som råder når en kommer frem og kan gå fellerundene. Det er nå fire kortere fellelinjer jeg har. Det gjør at jeg går omlag 6,5 kilometer. Ikke avskrekkende. Det som tar tiden er jo forflytning og i de tilfeller det er litt jobb på hver felle. 

Siden jeg var innover sist var det endringer i hverdagen. Det var blitt mildt. Det vil si temperaturen hadde steget fra -27 grader og bikket null. Da jeg var innover svingte det mellom minus 3 og minus 6. Ikke avskrekkende og da er det i alltid litt å drømme om. Drømmen er at måren har begynt å forflytte seg, lete etter mat og latt seg friste av noen av mine oppsett av feller og åter. Ikke godt å vite  hva som lokker. 

Snøen var kald, men heller ikke et typisk blå ekstra føre. Enkelte steder var skiene glatte, andre steder satt det fint. Snøens konsistens var med andre ord litt vanskelig å mene noe om. Vinden siste uke og mildværet på torsdag hadde ført til at de fleste trærne hadde blitt frigjort for snø. Jeg kom inn til første fellelinje omkring etter solnedgang. Fargene preget himmelen. 

Den første fellelinjen har jeg fire feller. Slik det nå er anser jeg at det er to ulike teiger de står i. Dette kommer av en høgging i fjor. Den avskjærer på en måte feltene fra hverandre. Det er en overgang langs med bekken. Litt nede i bekkedraget har jeg ett sett. Et annet står i mot hogstkanten. Akkurat der har måren tråkket slik at jeg har litt trua på å fange den opp om den går forbi. Den tredje plassen er i overgangen mellom to granskog grupper. Den eldre og en yngre. Siste felle står i en gruppe med store graner, furuer og noe bjørk. Her er det litt romsligere mellom trærne. På nedsiden en litt tettere ung granskog før myra. På oversiden eng ganske ugjennomtrengelig ung furuskog. Begge de siste to plassene har jeg fanget mår tidligere. På denne runde var det absolutt ikke noe å hente. ingen spor å se, og ei heller noe særlig til sporsnø. 

Den andre fellelinjen står nord i terrenget. Grenser mot nabokommunen og som nevnt hadde naboeiendommen blitt hugget ned mot grendebekken. Da jeg kom inn til fellene i mørket var det ingen tegn på at det hadde vært mår innom siste uke. Har fått litt trua på plassene etter at det var høgd tett inn mot plasseringene. I jule hadde måren vært forbi. Da kan de komme tilbake så en må bare avvente noe til. 

Den tredje felle linjen er en enslig felle. Den står også langs med grensebekken. Mulig jeg burde gå grense bekken oppover og finne et par plasser til å sette feller. Uansett, også her var det ingen forandring ut over at treskjora (nøtteskrika) hadde vært og revet ned noen av grankvistene på fellekassa. Det hadde den gjort i leitingen etter honningen jeg hadde klint på. 

Den siste fellelinjen står i en annen skog og annen grunneier. Der er det nå to feller som er spent. Jeg så ikke annet spor enn etter rev og elg der inne. Første plassen, har jeg tatt en mår før i år. Der var det ikke skjedd noe. Små åta var nok borte. Jeg valgte å legge inn noe mer vrakhonning til orrhøna og noe luktestoff for mår. Videre bort til den siste som står tett ved der måren har gått før i vinter. Heller ikke der var det noe å se. 

Etter en runde på alle fellene var det bare å konstatere at enn så lenge hadde måren ikke beveget seg forbi etter at det ble midlere i været. Da må en la det gå en ukes tid til før en kan se hva som skjer i skogen. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: