Totalt antall sidevisninger

mandag 20. november 2023

Tid til en runde i skogen

I tider med krav om å følge opp bestemte oppgaver på hytter blir det lite tid til å følge opp det en tenker seg i skogen. Det var vedlikeholdsoppgaver hele lørdagen og søndagen. Da ble det en liten tur ut på søndagen da det mørknet. Jeg måtte snu båten, ta opp badetrappa, legge ene kajakken på plass osv. Skulle ha natta over til mandagen. Møter og jobb i Kongsvinger på mandagen så da kunne jeg strekke dagen litt ut i natta. Jeg dro ut slik at jeg skulle inn til siste fellesettet på runden først. Settet er uten felle da det er litt for lite tids å følge opp. Derav innforing i stedet. Hodeløkta måtte på på tur inn fra veien. Den står inne på en trestamme ved en bekk. Lite spor av åta fra sist så enten har musa forsynt seg eller så har noen andre vært der. 

Så til neste plassen der vi her et viltkamera stående for å følge opp om rovdyra passerer. Der er og en fellesett på oversiden av veien. Byttet minnebrikker på kameraene der og la i mer åte i fellekassa. Billedbrikkene viste absolutt ingen tingen så det hadde vært stilt der siden jeg var der sist. 

Kjørte så veien rundt til der jeg går inn til de to fellene jeg har mest tro på Der var det spent feller i tillegg. Inne til den første, rimelig spent på om det kunne ha vært noe der. Åtet opp med kjøtt, honning og eple. Alt var urørt. Ikke en gang treskjora hadde vært der og ete opp eplene. Mus hadde heller ikke vist seg aktive på eplene. Klinte inn litt honning og la i litt luktestoff for mår. gikk så over til neste fellesett. Det er flyttet litt på da det er høgd tett ved slik at overgangen nok er nede ved bekken. Da var settet forflyttet nærmere bekken. Der og var det urørt. Ikke noen var borte slik at her hadde ingen vært. La i litt luktestoff for mår før jeg gikk til bilen. 

Vel tilbake ved hytta, tok jeg litt ekstra med, og en felle jeg halvspente. Slang det i sekken. Klargjorde et viltkamera og dro av sted. En runde på to og en halv kilometer. Kan gå noe raskt på skogsbil vei. Alt i stummende mørke for uten lyset av hodelykta. Kom der jeg går ned til fellesettet. Ikke noen spor å se i veien. Nede ved felle sette var det tomt for all åte. Da hadde noen vært der og forsynt seg hvertfall. Jeg åpnet sekken og fant at viltkameraet lå igjen gitt. Rigget fella i settet. åtet opp fra bakluka og la inn restene av luktestoffet for mår.  Gikk ned den vante veien ned til riksveien. Gikk med raske skritt inn forbi hyttene, hentet viltkameraet og dro ut igjen på samme runde. Fikk montert kamerat og gikk samme veien tilbake som forrige runde. Da var hvert fall 3 sett spent og så kan tiden vise om jeg har gjort det rett på disse plassene. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: