Totalt antall sidevisninger

torsdag 30. november 2023

Kveldsrunden

Vi er kommet i slutten av november. Feller har stått opp i 3 uker. Det ble andre runde for å se til dem. Gjennom helgen var det mye annet arbeid som ble gjort. Det førte til en runde til fellesettene på søndagskvelden. Det var først da det var tid til slikt. Være hadde vært kaldt siden sist. Ligget på minus 10 - 15 grader. Det hadde vært et tynt snødryss, ikke annet. Det er med andre ord barmark. Da er mine sett 2 meter over bakken mindre interessante for mår som jakter mus på bakken.

Solen var gått ned da jeg gikk til første sett. Da var bilen parkert og jeg kunne gå de 200 meterene inn til settet. Her var jobben å etterfylle med åte og deretter sette inn en felle i settet. Her har jeg kun åtet inn. Åta er borte slik at det er enten mår eller mus som forsyner seg av åta. 

Måneskinn over nylagt is kl 0615
Videre til neste plass. Her er det og kort vei fra bilen. Det blir nærmest en "autotrapline". Jeg var inne og åta opp her også samtidig med at jeg spente felle. I hvilken grad åta er tatt er jeg usikker på. Det vil jo vise seg etter hvert. Åtet opp med elgkjøtt, skraphonning og til slutt litt bringebærsyltetøy på kanten av fellekassa. Jeg har et viltkamera i nærheten for å følge med på "trafikken" av de store rovdyra. Her var det bare å bytte både minnebrikke og batterier. Minnebrikken viste seg å være "svart" så her var nok strømmen gått rett etter siste tilsyn. 

Kjørte videre i kveldsmørket. Ingen dyr å se langs med veien. Etter parkering gikk jeg skauleis til første sette i det området. Viste seg at jeg sist jeg var innom, antagelig noe rask på labben hadde glemt å starte viltkamera og lukke det. Så ikke ut til at noen skade var skjedd, eneste var en uke uten bilder. Her var det heller ikke skjedd noe. Fella var like oppspent som tidligere. Eneste jeg kunne se var at eple, som åte, var spist på. Ikke avgnagd fullstendig så jeg antar at musa eller treskjora hadde vært innom. Mest sannsynlig musa. 

Videre opp til neste sett. Der var det heller ikke noen endring å snakke om. Eneste må jo være at eplene som åte utenfor fellekassa var borte. Antar at det var mus eller treskjor her og som hadde tatt dem. Muligens ekorn. Her var åta urørt og fortsatt frossen. Jeg åpnet en flaske med luktestoff og klemte litt inn i noen sprekker i kassa. ikke mye, men nok til at de skulle være litt ekstra godlukt. 

Siste felle står nære hytta. Gikk fra innkjøringa og opp til den. Der visste jeg at treskjora har vært forbi. Her var det også urørt inne i fellekassa. Dette har vært en sikker plass. Antar at treskjora har ryddet unna det som var av åte på klatrestativet. Her la jeg i mer honning for å skap ekstra lukt. La i også noen dadler med kanel som kanskje gir litt ekstra lukt til måren. 

Da var kvelden godt kommet og jeg dro tilbake for å lage meg middag. På mandagen var det h-kontor og et par små turer ut for å lufte fotoapparatet. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: