Totalt antall sidevisninger

mandag 12. april 2021

Nordbergskjæra - utsikten

 Våren er i anmasj, snøen tiner og isen er i ferde med å gå opp på vannene. Orrfuglen spiller og en venter på at blomster og lauvtrær igjen blir grønne. Med en uke avspasering var det rom for å rangle rundt i skogene. 

Det var meldt om nedbør på søndagen over til mandagen og inn på tirsdagen. Det så ikke slik ut på søndagsmorran. Da var det grei antydning til sol og ok temperatur. Det var fortsatt overskyet da jeg gikk fra hytta. Regnet 3 timer inn til Utsikten, med en liten stopp på veien. Plass er jeg tror orrfuglen spiller. Det var da jeg kom opp på denne plassen at været dro seg til. Det blåset endel og sannelig kom det noen snøfjon i lufta. 

Jeg la ikke mye i det. Fortsatte slik jeg hadde tenkt. Enkelte plasser litt snø, for det meste bart. Ikke flekkabart, men flekkasnø. Passerte Rundhaugen, hilste til småfolket da jeg gikk forbi og videre over til Sæterberget. Der på vestsida var det ikke mye vind å merke seg. Det endret seg godt de jeg kom opp og mot Utsikten på Nordbergskjæret. Vinden dro langs med toppen og brøt over kanten det ved gapahuken. 

Jeg samlet meg noe ved, det var tilnærmet ikke noe som lå i gapahuken. Samlet nok til å kunne lage et greit bål. Vurderte saken. Vinden dro ikke bare litt, kuling i kastene eller hva det nå enn var. Det var ikke tilrådelig med bål slik det blåste. Å gå fyr kunne i seg selv vært interessant. Og snøen kom også. Jeg flyttet veden lengre inn i gapahuken. Plasserte meg på nordveggen slik at jeg fikk le for vinden. Da ble det å fyre primus-motor. Den gode gamle parafinbrenneren. Den er driftsikker og kuldeproblemer slipper du unna.  Tung å bære på, ja og desto bedre å vite at den alltid duger. Da ble et både middag og kaffe. Utsikten som du kan ane av først bilde ble tettet igjen av været. 

Mandagsmorran opprant med samme vindstyrke og snøvær. Da var det ikke et enda bilde å ta av lyset ved soloppgang. Det var bare en ønskedrøm. Det var samme gråværet, snø som tettet til og av og til var det litt mindre tett snøvær. Det var kommet 5 - 10 cm i løpet av natta. Nå begynte landskapet å se ut til å få vinterskurden på igjen. Jeg la nå veien ned over Sæterberget og siktet meg inn mot Kalvberget. Ned og opp, for så å rangle ned til Rundhaugen. På min vei støkket jeg storfugl to ganger. På Rundhaugen ba jeg haugfolket om å passe sekken, mens jeg for inn på Helgeklinten. Skulle - burde være en spill plass for orrfugl det inn på. Enten hadde de ikke vært ned på plassen pga vær og vind, eller så var alle sporene fylt opp med snø. Ikke mye å se hvert fall, 

Da la jeg veien ned til Rundhaugen før jeg trakk inn over mot Skriviltjenn. Var akkurat kommet meg litt opp i åsen igjen. En plass jeg hadde en mårkasse på vinteren i fjor. Der braket det ut en tiur. Den lettet på ca 15 meter og strakk seg ut i full lengde. Så han i en grei glenne og i et par gløpper til. Det hadde vært en sann glede å opplevd under høstjakta. Fantastisk å se den store svarte med rød kam over øye og skjegg under haken.  Det var bare å la beina gå videre og videre mot Skasen. 

Da jeg kom ned til hytta igjen var det fult liv ved fuglemateren. Populært nå med snø på bakken og mange trekkfugler tilbake. Det satt svarttrost, bokfink, grønnsisik, kjøttmeis, blåmeis og dompap der. Et par ringduer har også besøkt plassen. Går og plukket solsikkefrø og ett og annet korn fra fugleneket. 

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!




Ingen kommentarer: