Totalt antall sidevisninger

mandag 2. mars 2020

Februar blir til mars

Det er gått over i mars. Om du trur at jeg ikke har vært innover på Finnskogen for å sjekke feller er det feil.  Det har vært det at det ikke er noe å berette om. Det er helt stille i skogen. Det knaser kanskje i litt frossen mose under støvla. En og annen snøflekk er det, men ikke mer enn at du må leite etter dem. I Hedalen snakker de om at det er "flekkabart" om våren. Om de har det motsatte uttrykke veit jeg ikke. Beste nå er vel "Flekkasnø"! Ja, det er snø på bildet og det er i østsiden av Skrivilberget. var opp før sola og kunne ta med meg soloppgangen en morgon.
jeg har hatt et par kveldsturer innover siden sist og to helg innover. Det var samme føre og stilt som ellers. Har støkket en og annen storfugl når jeg har gått i skogen, ellers lite. Fæler etter elg se en jo, ikke mye og ser den ikke.

Den helga som var omkring tjuende februar var det godt med vind. Kan ikke si at det stormet,  men at være vaar dårlig kan en jo si. Skasen som normalt ligger der med 60 cm stålis gav etter for vinden. Store deler av sjøen gikk opp og den gikk hvit. Det er hevet over en hver tvil at når Skasen går hvit i februar så kommer vinteren seint.
jeg har nå ferdes langs med feller og byttet litt batterier og minnekort i viltkameraene. Vet ikke om det er årsaken, skulle ikke tro det. At det står viltkamera der og at måren skygger unna. Uansett det ene fellesettet hadde jeg åta opp med en variant med kanelsnurrer fra Pågens. Noen som har fått fangst på det og da må det jo prøves. Den som ikke prøver fanger heller ikke. Kanelsnurrene ble borte og måren var langt unna. Det var en forklaring på viltkameraet. Det var nøtteskrika som renset innåtinga. Den gjorde det samme med peanøttsmørret. Rett og slett tjuvradd. I kassa gikk den ikke så jeg kunne ikke åte opp med nøtteskrike.
Når bekkene er åpne og en får en og annen frostnatt kan det gi noen motiver. Som denne lille bekkestrimen der vassspruten hadde festet seg i mosen. Ikke voldsomt mye, nok til å danne en ishinne over bjørnemosen.
Med barnebarn med på hytta ble det ikke samme skauflying som jeg ellers har hatt. Da måtte vi finne på annet. med en sjanse på Ølvika og is. Siste uka var jo kald. Maks/min målerne viste minustretten. Det kaldeste i år så langt. langt unna minus 35. Nå Skasen var åpen fortsatt, og inne i Ølvika var det is. Vi fikk målt den til 30 - 35 cm inne ved land og et godt stykke utpå. Hvor god han var skal jeg ikke mene mye om. var godt nok til å kunne gå på skøyter. lengst ute der vi gikk kunne du se at isen var brutt opp og frosset igjen. En interessant mosaikk å gå på.
På søndann kom snøen igjen. Ikke føre til verken truger eller ski. Det var fint å gå etter snøværet. Dyr hadde holdt seg i ro, eneste var et ekorn som hadde krysset veien. Ellers var det mangelen på spor og aktivitet omkring mårfellene. Skal tru jeg har tatt de som var der!
Snøfall til 1. mars


Ingen kommentarer: