Totalt antall sidevisninger

søndag 5. juni 2016

Foto eller fiske?

Siste helga i mai, kjæresten på jentetur. Da kunne jeg frigå litt i liene i Vassfaret. Det er slik at det å gå stilaust kan være tungt og krevende, særs når en søker nye teiger å gå i. Det å komme opp på fredann, lage seg mat og sitt ute på plattingen å ete er no eget. Tenk, sol og varme, ingen mygg. Da er det godt å se sola forsvinne bak Gørrbuflagin.
Satte støvlene på føttene og gikk stien opp mot Benterud. Tusla ut til elvebredden, Strøselvi var braddfull og buldret ned over berget. Det var så det var ingen mulighet til å krysse elvi uten å finne ei bru. Nå jeg skulle ikke over, bare nyte roen elva gir og høre hvordan vatnet gir sin melodi der det bryter over stein og berg. Jeg lot skumringen komme og langsomt ble det mørkt. Det var godt å sitte der i elvebruset og la roen vandre inn i sinnet. Det var godt å bare ta det inn, så rusle ned igjen, lukke opp vinduet og høre elvesuset. Det var noe å sovne til.
Lørdann opprant med nytt vær. Hadde våknet på morgenkvisten til regnet som trommet på taket. Det var grått ute da jeg stod opp kl 8. Ikke styrt regn, bare et passende dryss. Av og til litt mer. Lite vind, det så ut som om skyene trakk ned på toppene.
Skulle jeg velge foto eller fiske denne dagen? Hmmm....E og O skulle være med om 14 dager. Det var et ønske om å fiske da, og jeg kunne jo drive litt reasch. Fiske i vatna på fjellet hadde jeg gjort lite av. Grått vær, kanskje like greit å kombinere, ha med kun et objektiv og fiskesaker i sekken. Det ble det.
Satte opp i Suluvasslia. Stilaust, ikke ønske om å følge vei eller annen enkel vei opp. Bare finne et passende drag og følge. Så skifte til ett nytt og så et nytt valg opp lia. Støkket en storfugl. kom opp mot snaufjellet, tregrensen ble plassert. Jeg kom opp til det sporet jeg gikk for mange vintre siden, det førte til Tinnsjøen. Skydekket seg nedover slik at det var nokså dimt og ikke like lett å ha hele oversikten over terrenget. Jeg fulgte i det jeg mente var rett spor. Det var for mye mot øst og jeg endte ved Krokvatnet. Støkket et par ryper der ed Krokvatnet. Ja, ja, det var litt omvei til Tinnsjøen. Greit med is på Krokvatnet, fiske kunne man ikke. Jeg gikk over ryggen til Tinnsjøen, det lå klatter med snø både her og der. Tinnsjøen var islagt den og. Nok om snø omkring også.  Ikke en fiskemulighet. Jeg vandret videre langs østsiden. Jeg fulgte bekken ned til Flåtåvatnet. Der fant jeg en passende plass å ete og ta en liten rast. Hvile beina og vurdere videre vei.
Jeg tok leia mot Rennsjøen. Så fra langthold at det var islagt der og. Vred litt på kursen og siktet meg inn mot Strøen og Fønhuskoia. Ville gjerne se den innvendig også. Visste det skulle være folk der.
Nokså småkollet i et felt bortover. Opp og ned med noen myrdrag. Kom inn under Slakollen. Lengre nord enn vanlig. Der lå det spredt stor stein. Stein som må ha kommet med isen i sin tid. Store blokker strødt rundt, akkurat som om noen hadde kastet dem omkring. Det ble å krabbe over, balansere fra den ene til den andre. Lirke seg opp i ryggen på Slakollen. Da jeg kom opp var det en liten lettelse og se at her var terrenget lettere, slakt hellende ned mot Strøen. Det var ikke mange hundre meterne før jeg støkket en stegg. Ble stående, lette med blikket, var det et reir i nærheten. Løftet grener og så inn under graner. Så ikke noe. Fortsatte nedover lia. Over en liten hogstflate møtte jeg denne.

Et par rauskjor holdt seg der i skogkanten. Pratet og kjeklet seg i mellom. De holdt seg rundt en stubbe der ute på hogstflata. Flakset litt, flyttet seg til nytt punkt og så satt den ene på denne tørre grana.
Flott og godt drev de på. Sikkert er par som hadde reir i nærheten eller skulle finne seg en passende reirplass.
De forsvant in i skogen igjen. Jeg fortsatte nedover lia. Kom over en sti, krysset den og fortsatte på mitt spor. Rett før jeg kom ned mot Strøsveien, støkket jeg en tiur. Litt foran til høyre. Den dro bakover i åpen furuskog. Det var bare å la øynene følge den mektige fuglen der den økte farten og dro opp i Suluvasslia. Deilig opplevelse.
 Var innom på Fønhuskoia før jeg ruslet ned til meg selv. En god runde i fjellet. Var bare å vrenge av seg våte støvler og sokker. Sola stakk frem mellom skyene, Det ble rent trivelig på slutten av dagen.
Søndann var like merkelig som lørdann værmessig. Lørdagskvelden ble klar og fin vær. Så kom skyene drivene gjennom natta. Regn på morran igjen. Grått og Bringen åg Strøslifjell var innhyllet i tåke. Da ble det til at jeg ble liggende og lese på formiddagen. Det var greit nok. Feide meg ut døra og opp til bilen. Jeg tok turen ned Strøsveien til der den stoppet og videre på skogsbilveien ned forbi Suluvasshytta. Rundet tilbake til bilen. En grei liten tur før jeg satte meg i bilen hjem.








Ingen kommentarer: