Totalt antall sidevisninger

tirsdag 18. januar 2022

Gyda - ikke nevneverdig berørt

 Jeg hadde en fellesjekk i slutten av uke 1. Det var etter at jeg fikk et bilde som indikerte fangst. Da jeg var oppover sist var det snø i luften og det kom vel 10 cm før jeg var ferdig med fellerunden på fredagen. Lørdagen snødde det og fylte opp skogen med fin myk snø. Så kom Gyda, med både vind og varme. Snøen falt sammen og ja hvordan stod det når til på fellerutene? Jeg tok turen innover på lørdagen, etter 5 timer i vedskogen. 

Kom opp i mørket til 6 -7 minusgrader. Stjerneklart og fint måneskinn. Tok med snøskuffa til isen og brøytet opp skøytearenaen igjen. Så får vi se hvordan det blir. Isen trenger egentlig litt regn slik at det jevner seg ut etter Gydas blaute og vind. I skogen var snøen falt sammen, mange steder under trærne mer bart enn snødekke. Ingen har skareoverflate. Et lite lokk ja, og under der passe løs snø med ca 10 før du traff et bærelag eller lyngen. 

Søndagen hadde to formål, se til alle feller og bygge om det ene settet. Jeg har tidligere omtalt at det er et sett som har fanget mår tre år på rad. 4 Mår har gått i. Måren har vært på besøk flere ganger, uten å gå i. Musa har jeg foret opp så måren jakter nok mer den enn musespist åte frister. Jeg hadde sett meg ut en passe gran. Diameteren tenker jeg at er under 10 cm. Ikke langt unna den andre felle plassen så måren vil passere i samme området. Kappet den med sag i høyde på ca 2 meter. Da er den delvis dekket med to andre smågraner på hver side. Det er i tung gammel granskog. Et vinkeljern ble skrudd fast i bunnsiden på fellekassa. Taket på postkassa ble omgjort til tak over inngangsåpningen. Da unngår jeg at det snør igjen. Litt av taket ble brukt til å utvidet gulvet. Med vinkeljernet fastmontert ble jernet skrudd fast til den avkappede grana. Da kommer ikke musa seg rundt kantene.  Med toppen av grana og en bjørkestamme skrudde jeg opp en oppgangsstokk, eller klatrestativ. Dette for å hindre at musa kan komme inn i kassa. Du kan se at oppgangstokken går litt frem og tilbake og siste stokken er i fin høyde med kasse åpningen. Åtet opp og ønsker lykke til. Med mye menneskelukt kan det sikkert ta noe tid før måren trekker inn på igjen. Lukt av honning og tint elgkjøtt skulle henge litt i kassa hvertfall. 

Fulgte ruta så opp til øverste sett, der var det heller ingen effekter av alt med åte og lukt. Her fikk jeg gitt litt bringebærsyltetøy sammen med en ny blanding. Brunsukker smeltet i litt vann og noe stjerneanis. Stjerneanisen lukter lakris og skal trekke måren inn sier noen. Brunsukret blir hardt så det varer en stund. Så får vi se. 

Den andre felleruta tok jeg etter lunsj. Det er lett å gå seg inn selv på fjellski. Levi har kjørt løyper i nærheten. Da blir 4 km lite å streve med. Noe oppåting med ferskvare, skifte av minnekort på viltkameraer og så raske seg videre. De fire settene forventet jeg ikke noe av nå. Hentet to mår der uken før og med det være som hadde vært var trua liten. Mye  av snøen er også borte fra bakken, det er litt flekkabart. Der musa er framme i dagen kan måren jakte den. Da er det ikke sikkert at det som er i 2 metereshøyde er så interessant når en kan gasse seg med mus på bakken. Alle kasser fikk litt tint elgkjøtt sammen med vrakhonning. Det har nok gitt både lukt og mulighet for å trekke inn ny mår. Nå har været svingt litt, med noen kuldegrader og så kanskje en grad eller to over null deler av dagen. Da må jeg inn i slutten av uka for å etterse alle feller. 

Om ikke annet så fikk jeg hvert fall denne solnedgangen med meg, og det er jo deilig bare det!

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: