Totalt antall sidevisninger

onsdag 29. april 2020

Nødvendige fritidsreiser

Regjeringen har opphevet reiseforbudet til hytter i andre kommuner enn der du bor. Det gjør at du kan endelig dra på hytta. og hva var det vi så allerede 20. april. Joda, det var opptil flere som hadde tatt seg fri fra jobb for å være på hytta. Hensikten var ikke noe nødvendig ærend, annet enn å være på hytta. Hvordan jeg kan påstå det? Tja, hva med å se hva den enkelte la ut på facebook eller andre sosiale medier.

Hyttetrangen til den enkelte nordmann var langt mer krevende enn å reelt ta innover seg smittefaren ved å reise rundt i landet. Nødvendige fritidsreiser for nordmenn er å kunne være på hytta, sitte i hytteveggen, gå på ski og legge ut et bilde på facebook med et vinglass og blå himmel. Det er en sterk kontrast til hva en har sett innom sykehusets fire vegger. Ja, jeg jobber på Ahus og der har det vært unntakstilstand. Det mine kolleger har stått i burde mange ha erfart noe om, det er en korona-pandemi som krever ekstremt av helsepersonell når det står på. At vi må forvente å leve med dette i 2020 og 2021 tror jeg at er realistisk.

Jeg skal selvfølgelig være forsiktig når jeg kaster stein i glasshus. Selv var jeg på hytta sist helg og faktisk må opp kommende og neste helg igjen. Du kan jo spørre hva som er min nødvendighet? ok jeg skal få gravd et ekstra rør under sameieveien inn til hytta. Dette for å forebygge flomskader fra bekkesystemet som passerer veien vår. Det var befaring, blir mottak av masser denne helgen og graving av rør osv neste helg. Da var det forklart at er nødvendig.

Samtidig blir det rom for noe mer enn bare å gjøre det nødvendige. Vi fikk oss en god lengre tur etter befaringen på lørdagen. Da endte vi med å kjøre til Skasenden og ta veien opp i åsen derfra. Det var opp i Skasberget og det området vi gikk opp i. Må variere litt på hvilke åser en går i og det var et formål. Det ligger en orrfuglspillplass som skal besøkes også. Det går kanskje ikke under nødvendig fritidsreise, eller kanskje det gjør det.

Vi fikk en fin tur opp i åsen, støkket to brunfugl, mener det var to røyer. Vi støttet på en svartspett slik at det er endel liv i skogen. Da vi krysset en av de blaute partiene i en av veiene ble vi var av et spor. Det var et stort spor av et hundedyr. Jeg fastslo at det måtte være ulv. Bograngulven har reviret sitt fra Skasberget i sør vest til Vermundsjøen i nord og inn i Sverige. Da jeg sjekket ulvetelleren og ulvene tilhørende i bograngreviret viste det seg at de hadde vært i Skasberget i februar i år. Ok, da var det et poteavtrykk av en av de to.

Vi var inne på myra der orrfuglen spiller. Det sies at det er tørt i skogen. Det var før regnet på mandag. Der inne på myra var det hvert fall vått. Om du gikk på tvers av myra ville du hatt vann over støveltuppen for hvert skritt. Nå det var ikke synlige tegn av andre folk inne på myra der. Da regner jeg med at det kan bli bra når jeg legger meg der inne på en nødvendig fritidsreise. Det er jo en nødvendig fritidsreise for en fotograf.

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!

Ingen kommentarer: