Totalt antall sidevisninger

tirsdag 22. oktober 2019

Nye erfaringer skal høstes

jeg tok noen valg i sommer og anskaffet meg en rifle for jakt på opp til og med elg. Det ble noe skyting for å lære seg våpen og forberede seg for storviltprøven. Den ble tatt og dermed var en terskel passert. Tanken og planen er 2020, og da var alt som kunne komme etter storviltprøven i 2019 bonus.
Med jobben følger kontakt med ulike mennesker og deriblant en kollega fra Kongsvinger. Han drev med elgjakt på Finnskogen, enkelt nok hos en av de jeg har snakket med opp gjennom tidene. I hans skog har jeg jaktet småvilt. Så trengte de noe ekstra postmannskap under jakta den ene helga i oktober. jeg ble gjerne med som læregutt. Ok erfaring som jeger, og det med elgjakt er noe som må erfares og læring gjøres. Vi jaktet på vestsiden av Skasen. Satt deler av dagen på kommunegrensa og fulgte med på radioen og høstet erfaringer.
Støkkjeger på småvilt bundet fast til en elgpost. Vi gikk oss inn og med anvisning om sted og skyteretninger ble det å rigge seg til. Ikke veldig kjølig. På med litt ekstra ullklær og så sette seg å vente. Bikkja var ikke i form så det ble lite fart i sakene på morran. Opplevde nøtteskrika og en flokk orrhaner som kom over elgposten. Ble kald, fikk opp fjellduken og dro den over meg. Læringen var å ta den på fra start av. Tiden gikk underlig fort og det kjentes godt å sitte der. Du får roen når du venter selv om det er lite som skjer.
Vi ble kalt inn og vi samlet oss for lunsj. Småviltjegeren kom med sin lille matpakke, mens elgjegerne tok ut sine kjølebager fra bilene. Stolsekkene var gode å ha, jeg vant meg et alternativ å legge reinskinnet på. Det og en læring.
Etter lunsjen første dagen ble det nytt støkk og med plassering på Preikestolen. Lokale plasseringer med hver sin historie bak. Det fikk jeg høre mer om dagen etter. Sola kom og utsikten var bra som du ser. Ingen elg eller elgfall på eftan.
Dagen etter var det opp tidlig da og. Da skulle vi over mot Helgern oppe i Sæterberget. Knut og jeg gikk opp til Tårnet og jeg satt litt over flaskehalsen. Ny navn kom opp som reveåte og 50-års laget.
Tåka lå over terrenget og vi gikk opp til postene. Fikk litt orientering om hva og hvordan de gjorde det der på åsen og hvor en kunne fine skogsfugl mv. Vel oppe var det bare å rigge seg til. her satt jeg på en passe stubbe og med fjellduken omkring meg. Da var det litt mer fart i skogen. Det ble meldt om okse, ku og kalv og noen ungdyr. Bikkja hadde støkke dem og de gikk etter. Da steg adrenalinet og årvåkenheten kom opp i pannebrasken. Fulgte med og fikk med et par gode tåkebildet og en grønnspett. Så ble det meldt om ungdyr på post og elgfall. Vi ble holdt på post for dyra gikk inn i området igjen. Elgen var vommet ut og jeg fikk en liten orientering om hva som var hva. Skar av en go del av leveren til elgen, det kan brukes som mår åte.  Så endte vi med lunsj etter samme stil som sist. Nå lånte jeg vedkassa til sitteunderlag.
Etter lunsjen hadde vi to støkk. Den ene i Kleivene og en på Kalvberget. I første støkket fikk vi ku og kalv foran oss på  post. Hadde dem på 100 - 150 meter i lett trav i furuskogen. Artig å sitte på post og ha elg forbi.
Det ble ikke mer å se resten av dagen. Vi avsluttet med å trekke elgen ut av skogen og frakte den til Dammen.
For meg som gjestejeger var dette en helg med mye glede og læring. Rett og slett to gode dager i skogen med trivelig folk og mange nye erfaringer i kroppen. Ikke minst at jeg kunne sitte i ro over lengre tid uten å bli for rastløs. Det er og godt å kjenne på.
Takk til både Knut og Jan Petter som inviterte meg inn. Dette kan jeg gjerne være med på neste år også.

Ingen kommentarer: