Totalt antall sidevisninger

tirsdag 6. november 2018

Skogsfugl i veien

Avtalen med en kompis var 4 jaktdager på Finnskogen. Inn i mobilfritt landskap og høye gran og furutrær. Så var det slik at han ble forhindret. Da lå det an til 4 dager med støkkjakt alene. Det er og blir en krevende økt. Det å komme tett nok på i skog uten lauv på trea, fører til mange kjenninger og lite å se. Sjekket om det var noen andre som kunne disse dagene. Det var Ole som hadde som plan å komme oppover på fredann. Da var det hvert fall selskap, vennskap og jaktskap noen av dagene.
Dro nå inn etter jobb onsdag 17. september. For hørte meg med elgjegerne og de skulle først jakte fra fredagen. Da kune jeg romstere fritt inne i skogene. Det var bare å svinge seg sammen med noen andre små prosjekter som skulle gjøres.
Skal ikke omtale de prosjektene som måtte gjøres, men postkasssestaivet hadde tatt kvelden. Det var bare å rigge til og ordne slik at det igjen kan leveres post. Nå Posten har vel snart sluttet å omdele post så det er bare norstalgien igjen i en grønn postkasse langs med veien.
De to andre små  prosjektene, eller idiot-prosjektene som jeg kaller dem er av kategorien biologisk mangfold. En ide som er mildt sagt noe i utkant av det fornuftige. Dog nå står det en liten bøk og eik ut om døra på Finnskogen. Det er å håpe at de kan rote seg litt i år og at de herder neste sommer. Klarer de den så er det vel liv laga for trær som gir noe mangfold eller noe slikt der oppe.
Torsdagen og fredagen meldte klokka seg litt før seks. Da var det opp i natta, komme seg i klea og sikre seg en grei nok matpakke før en tok turen ut. Tordagen ble en lang dag i skogen. Det var innom Mårhellaskjæret, over til Sjøholen og ned langs med Bjørsjøen for jeg stavra meg opp over Haugsberget. Var mer enn nok kilometer i beina den dagen. Det var fugl å merke inn på flere steder. De var gjerne i de feltene jeg hadde merka meg fugl før. Storfuglen satt i veden og letta på langt hols. Orrfulgen noe mer både og. Jeg var i kontakt med mye fugl på tordagen. Så to elg også på torsdagen. Ulven har ikke ete opp all elg. Noe mindre fugl på fredagen. Da var jeg innom Sjøholen og samsnakket jakta med elgjegrene. De jaktet på nordsiden av veien og jeg var på sørsida. Det førte til en tur vest om Bjørsjøene. Det skulle være partier der med mye orrfugl. Jeg hadde funnet plasser med storfugl dagen før så hvorfor ikke. Det skulle være en kort dag da jeg skulle hente Ole i Kongsvinger.
Det ble da med gode opplevelser uansett. Med storfugl i veien og avfotografert ble det en fin start. To røy og tiur i veien. Den til venstre her lettet og satte seg i furua noe nærmere bilen. Godt å ta med seg. Så bar det ut i skogen. Stille i mellom graner og furuer. En enslig orrfugl lettet. det var det eneste. Gikk sør til terrenggrensa og så lite der og. På vei nordetter igjen så gkk det i orrfuglvinger. De satt i topp. Fikk blikket for en som kom susende i tretopphøyde, glenne og rom for ett skudd, og så klappet den sammen. Raskt bort mot fallstedet, fjær fra tretopp til bakken og der løp orrhanen. Raskt etter og så var det å avlive den. Mange nok kilometer i terrenget gir sine opplevelser. 
Kvelden ble god med vin fra Casa Valduga og prat med Ole. Lørdagen og søndagen ble igjen lange dager i skogen. Det var to runder opp i Mårhellaskjæret og en god en i Haugsberget. Vi var innom fugl både på veien og i skogen. Ikke det at skuddmulighetene var mange, og de var der. Vi hadde oppe omkring 20 talls fugl hver dag. De til høyre flyttet seg bare et par hundre meter opp i åsen og lettet fra topp da vi kom. Så var det fugl i de faste teigene. At det er storfugl der å ja. I Haugsberget gikk vi på mest storfugl og en og annen orrfugl. Vi fant oss en rasteplass. Skulle krysse et søkk. Da vi stod på kanten lettet røy og tiur fra der vi siktet oss inn til lunsj. 100 meter drøyt ja, og bekreftelse på at teigene er interessante.
Blir noen turer til i år.

Ingen kommentarer: