Totalt antall sidevisninger

torsdag 16. mars 2023

Nedspent

 I helgen var det tid for å spenne ned og gjøre en liten oppsummering. I år har det vært 8 feller for mår og 1 for mink ute. Den for mink står fortsatt og vil bli fulgt opp en tid til. Ved Påske er det slutt der og. Da må jeg benytte tiden for annet. 

Nåvel, det er feller i to forskjellige terreng. I det ene terrenget er det to ulike områder som dekkes. Vi gjorde det enkelt og kjørte det som en bil-fangstlinje. Parkerte nært fellene, hadde små avstikkere til felleplassene, hentet viltkameraer og feller. Så langt har jeg etter 5 år med aktiv fangst på mår og legg til noen forsøksrunder, hatt noe bifangst. Nøtteskrika har vært smart nok til å ribbe åte som er for å flagge inn og da har det skjedd at en og annen har rotet seg inn i fellesettet. Ekorn har jeg sett at andre har fått i settene sine. Selv vet jeg av settene mine har jeg sett på viltkameraet at ekorn blitt lokket inn. De lukter vel godsakene og lar seg friste av litt nøtter og slikt på bakken. Da vi hentet inn fellene opplevde jeg også ekorn som bifangst. Det må sjekkes ut om en kan forebygge til neste år. 

I den ene teigen jeg har feller har det kun vært en oppe i år. Et område som er litt krevende å finne der måren trekker. Så har jeg funnet en plass. Eneste året jeg nå ikke tok mår der var forrige sesong. I år ble det to. Dette er i en gammel granskog og med tilstøtende skoger med ulike alder og type. Ikke mange meterne unna renner en bekk. Jeg kom over plassen på sporsnø og fant mårspor der. De endte en felle på en passende plass og siden har den vært der. I fjor bygget jeg om litt, slik at settet blir musefritt. Mulig endringen gjorde at det ikke fangstet noe i fjor. Vel i år var det match igjen. Henholdsvis to unge eksemplarer av hvert kjønn. 

I det andre terrenget hadde jeg stort hell med fellene forrige sesong. Tanken var at jeg hadde funnet "sinsen-krysset" for mår. Her utvidet jeg med et blindsett og et nytt ett. I dette området ble det kun en mindre mår i år. Fjoråret har nok redusert bestanden noe slik at jeg for neste år kommer til å redusere fangsten i dette området. Det er høgd mellom to av fellesettene der. Det gjør at overgangen antagelig er blitt trangere og jeg skal potensielt vurdere å flytte på ett av settene, slik at det er nært der overgangen nå blir. I dette feltet har vi hatt nok av besøk i år. Ulven tok en elg rett i nærheten. Levert ulveurin som er bekreftet fra kjent par i trakten. Videre har jerven traktert området i vinter. Har ved ene settet hatt den på viltkamera 3 ganger og på tå andre sett også. 

Det tredje området er omlag kilometeren unna overnevnte sted. Her er det en bekk som renner gjennom terrenget, er nok starten på den. Det er blandingsskog og fra gammelt av en overgang for mår. Det er fangstet mår der tidligere. Her hadde jeg to feller. En connibear i en plastkasse fra John S Opdahl, og en haugenfelle. Sistnevnte ble til etter at jeg fant en rest fra tidligere tider i samme område. Den må både modifiseres og utbedres. Her hadde jeg mårspor forbi ved to anledninger uten at det gjorde noen forskjell. Her var også jerven innom ved flere anledninger og rev. Det forteller jo at det er en overgang av noe slag, så må jeg finne ut av de beste plasseringene for å treffe måten. 

Oppsummert er sesongen helt grei. Det er mer skog å fangste i, og jeg må legge opp til håndterbare fangstlinjer. De stedene jeg har tatt mår flere år på rad vil jeg nok beholde og mulig benytte eller kun fore inn neste år. Så kan det tenkes at jeg konsentrerer med om et annet felt. Grensen mot en annen grunneier. Har en avtale om at jeg kan fangste på begge sider av grensa. Grensa er en delebekk som går et par tre kilometer opp fra at vann. Ulempen er at det er lengst inne i terrenget. Om grunneier ikke brøyter noen veier innover blir det lang tur inn og ut. Vi får sjekke og finne noen dertil egnede steder å sette fellekassene hvert fall.

Ta deg i vare og pass på deg sjøl i skogen!



Ingen kommentarer: