Totalt antall sidevisninger

tirsdag 25. september 2018

På jakt etter skogsfugl eller.....

Høsten har atter kommet og første høststormen var meldt. Knud skulle blåse skikkelig ille over Østlandet. Det var rapportert at det var blåst ned et par trær ved hytte så da var det bare å ta turen opp. File saga skarp og kombinere det med litt fuglejakt.  Det var tre furuer som hadde gått ned. Vel det kunne gjøres på eftan på lørdann.
Vi ventet på Knud, og han var bare så vidt innom. Ikke vind å snakke om og i løpet av natta kom kun 5 mm regn. Da kunne jeg legge en plan for morgenkvisten. 
Oppe kl 0500, og ute av døra 0550. Ute i terrenget før skikkelig skytelys var på plass. Så var det å krysse seg frem og leite etter plasser der skogsfugl og hare kunne sitte. På vegen inn løp to harer foran bilen. og inne på åsene var det rolig. Det blåste godt i toppene og ikke var det noe særs å se. Ette er god stund støkket jeg en røy ute på en hogstflate, langt hold. Så var jeg bort i ei orrfugl før to tiurer lettet fra kvist. Fullt strekk og 75 meter opp til dem. Fugl i terrenget hvert fall. Var innom Bjørsjøtorpet før jeg begav meg nordover. I feltene der inne var det mer fugl å finne. Flest enkeltfugl så det ble støkket 5 orrfugl. Ikke dårlig med 9 observasjoner på en morrasøkt. Jeg rundet av ved høgstedag. Skulle tilbake og ordne med både foringstre, ved og litt anna. 
Foringstreet er til småfugla, ikønn og slikt. Forngstreet hadde fått litt medfart av vind så nå er det støpt fast. Vindsurfere er ryddet unna og sannelig ble det en god økt med saga denne hausten og. Det er nok ved til 4 sesonger nå. Det ble skåret i passe kabber og lagt med endeveden mot sola. Kløyving får vi ta når det passer fremover. 
Var litt rundt i skogen for å se hvordan det var med de andre hyttene og trefall. Noe trefall var det og greit for å slippe å felle trær for ved. Blir noe for de andre sameierne å ordne med.  

Vi erfarte at småfugle likte at foringstreet kompå plass og at fuglemateren igjen var i funksjon. Disse her likte hvertfall at det var lettvind mat å ete. 
Så får jeg dra og jakte mer seinere. Godt å ha luftet hjernenog gjort noe praktisk noen dager. 

Ingen kommentarer: