Totalt antall sidevisninger

tirsdag 18. juli 2017

Gutta med på tur

I år var det en litt annerledes tur. I fjor i Jotunheimen, i år tok vi padleårene i bruk, og padlet Telemarkskanalen. Et tre netters opplegg. Vi kunne startet i Dalen, og det ville blitt for langt. Vi startet ved Sandodd og utløpet av Bandak.
Det var tre dager med sol, regn før og etter. Bra med god timing. Vi startet på kvelden onsdann. Ble kjørt opp med kanoer og ting og tang til Sandodd. Kl 22 satt vi i kanoene og padlet oss rundt Bandaksøy før vi gikk i land på Gulløy. Der tok vi natta.
Det var en liten enkelt øy å legge seg på. Det var greit å rigge seg for natta. Børris rigget den ene fiskestanga og hadde på fisk der i vika vi lå.
Morgenen etter ble vi vekket av lett vind. Det tok noe tid før sola rakk over kammen ned til oss. Det ble en god dose kaffe på primus. Ny innkjøpt primus fra Elements- Den virket bra og som så mange av disse gassprimusene har denne og en svakhet. Den var vindutsatt. Trenger en leskjerm for at den skal være god i litt trekk.
Denne første padledagen ble todelt. Vi somlet oss ned til Kviteseidvatnet. Det var 3 - 4 km og det ble fisket hele veien. Det var så det ble rent morsomt. Vi fikk godt med fisk på høylys dag og med dårlig utvalg av spinnere osv. Før vi gikk ut på vatnet ble det lunsj og rens av fisk.
Det er noe med å være sammen over tid. Ingen PC'er tilgjengelig. Ok, nett på telefon og håndholdte maskiner. De var ikke noe å bruke hele dagen uansett. Vi hadde nok med å padle. 2 i hver kano. Da blir det tid for å ta en prat med den man sitter i kano med. Det være seg om det som skjer i dagen, det en ser omkring seg eller om det å padle. Tror nok at i kanoen med gutta ble det mye prat om diverse dataspill. Jeg er nok litt mer styrt av hva en kan se omkring seg. Det er likevel noe eget med det å sitte slik sammen i 3 - 4 -5 timer i løpet av en dag. Det er en annen tid med gutta enn å ha dem til middag og så sende dem avgårde med buss eller annet. Det å kunne ha denne tiden der en også bare er stille og har naturen rundt seg gjør også noe med det hele.
Nå ble det å legge seg 3+1 i telt. Jeg har et ettmannstelt. Nja, telt og telt. Du finner lignende som strandtelt i syden. Mulighet for å lukke døra, og med to gode lufteventiler. Begge spretter opp med litt press mot teltduken. Og ikke minst det er en en-duker. Den var med på Vassfaret-rundt i 2009. Vintertur. Med den lette brisen vi hadde disse dagene var det rene ville gjennomtrekk. Teltet er greit til sitt bruk, og det skal fornyes til noe mer skikkelig.
Det var vind i ryggen da vi padlet. Det gjorde det relativt greit å holde tempoet oppe. Det ble ikke de store bølgene å snakke om, slik at vi unngikk landligge. De krevende padleopplevelsene var det ikke. Og det er i grunn godt. Samtidig ville det gitt enda sterkere opplevelser sammen som vil vist samhold og evne til å stå sammen.
Andre kvelden lå vi mellom Kviteseidvatnet og Flåvatnet. Det var en grei plass og med en enorm mengde av knott. På kvelden hadde vi kanskje den beste dyreopplevelsen. Vi så nok av ender, mest silender og hvitkinngås. Likevel var det denne kveldens opplevelse som var morsomst. Vi var ute for å fiske. Så var det noe som gle i vannet. Det var en kvist som gikk mot land. Så det var noe annet så forsvant dyret og kvisten lå igjen. Det var bever. Så padlet vi oss forbi stedet. Børris var på land et sted der det var en kvisthaug i vannet. Litt innpå var det et høl i bakken. Vi ble ikke helt enige om hva det var. Vi var litt lengre oppe og møtte vinden. Snudde og lot oss drive rundt svingen i elva. Da så vi det igjen. En bever inn mot land. Så enda en. Vi lot oss drive. Et par padle tak. En forsvant under vann. Så kom den opp igjen. Den ene trakk inn mot land og så opp på bredden. Vi gled nærmere. Så slo den i vannet med halen. Den dukket under litt. Jeg registrerte en tredje bever. Den på land kom ruslende ned igjen. kled rolig ut i vannet. Vi var nok ganske nære, for den ene valgte å slå alarm med halen igjen, og den som kom fra land gjorde det samme. Så var alle tre borte. Det var nok et beverhus Børris var innom på land. Vi passerte der bever'ne hadde vært. Så kom beverne frem igjen ovenfor oss nå. Vi lot beverne få fred. Og kameraet lå i leieren, selvfølgelig. Uansett en flott opplevelse og vel så god som å skulle få beverne på minebrikken. Kunne nyte synet og opplevelsen hele veien.
Nedover elva var vi tettere på hverandre. Inn mot slusene var det litt planlegging for å få alt til å gå godt. Vi fikk ikke prøvd å bli sluset med kano. Rutebåtene kom og ville begrense mulighetene. Vi trillet forbi, fikk se slusingen av Henrik Ibsen.
Det var bare å nyte den siste delen av padlingen med til Telemark Kanalcamping.