Totalt antall sidevisninger

torsdag 1. februar 2018

Motlyset

Vi var inne på Finnskogen siste helg. Da var været fantastisk  og lett å gå på ski på Skasen. Hardt var det og ikke ideelle klassisk forhold. Skulle gjerne hatt litt is- eller skareklister under. Det var nå det.
Vi var over på vestsiden og der er det noen små øyer. Med knall sol, så var det muligheter for fotografering. Snø, sol gir mye lys og krevende fotoforhold. Da må det vurderes både vinklinger og innstillinger på kamera.
Jeg valgte å bruke aparture "A". Da bestemmer jeg blenderåpningen, og lot kameraet bestemme lukkertiden. Jeg lot ISO innstillingene stå på 100. Velger du ISO 1600 blir kameraet mer lysømfintlig og du kan ta bilder i dunklere lysforhold. Med mye lys må det bli lav ISO. Hvitbalansen hadde jeg satt på sol.
Vinklen jeg valgte var både fra siden og rett motlys. Begge valg bevisst og leg la meg ned på isen. Dette for å få en vinkel der du følger overflaten mot hovedmotivet. Opplevelsen blir helt annerledess enn om du står og får er høyere perspekiv mot motivet. Fra begge vinkler valgte jeg å ha størst mulig brennvidde. Det første bilde med 27 mm. Da fikk jeg med meg mest mulig inn på billedbrikken.
Disse to bildene er med sola inn fra høyre.  Bilde to ble tatt med brennvidde 52 mm. Da fikk jeg hovedmotivet tettere på meg. Lukkertiden ble 1/4000 sekund på det første bilde, og 1/3200 sekund på det andre. Forskjellen kommer av at bilde to har mindre snøflate i seg.
Selv liker jeg best bilde en. Det kommer av at jeg har såpass mye isflate foran hovedmotivet. Det gir mer dybde også fordi åsene bak gir ytterligere dybde i bildet. Bilde 1 har en hake, åsene i bakgrunn er plassert midt i bildet. Det er ikke anbefalt. Det oppveies noe av at trærne på øya rager opp over midtdelingen av bildet.
Motlysbildene er mer krevende. Det første her er tatt med brennvidde på 18 mm. Her fikk jeg mye lys inn og lukkertiden endte på 1/6400 sekund. Det vil gi god skarphet på fokuspunktet og kanskje endel uskarphet utenfor fokuspunktet. Trærne på øya var fokuspunkt. Utfordringen er blant annet at alt som er i skyggen blir nærmest svart. Du vil i ettertid være tvunget til å justere på skygger - lysne dem for å få farger og konturer frem. Her får jeg frem livet i isoverflaten da den var ujevn. At det blir klare skygger der er med på å skape bildet med dybde og liv. Det hadde antagelig blitt dårligere om snøoverflaten hadde vært helt jevn.
Dette siste bilde valgte jeg å bruke brennvidde 38 mm. Jeg flyttet motive nærmere meg. Jeg la også inn noe ekstra ved å sette en manipulert lysåpning på +1 (E+1). Det medførte at lukkertiden endret seg til 1/2000 sekund. Solen og refleksjonen i snøen ble med det over eksponert. Samtidig ble trærne lysere, fargene kom mer frem og ble tydeligere. Jeg har i tillegg skarpet opp bildet og lysnet skyggene noe mer. Solen er blitt en hvit flekk i bildet. Kanskje virker det forstyrrende inn, samtidig er trærne på øya og i bakgrunnen tydligere å se. Dette gjør bildet bedre i mine øyne. Alternativet ville vært at skogen ble mørkere og en svart vegg. Det ville mistet noe av livet i bildet slik jeg bedømmer det.
Har du innspill legg inn sine kommentarer.

Henrik

Ingen kommentarer: