Totalt antall sidevisninger

søndag 15. oktober 2017

I midten av september

Det var en helg der Nina, skulle være borte. Da ble det litt spontant reorganisert helg, med en tur til Finnskogen. Ordnet meg med et jaktkort på Gruset Statsskog.
Lørdagen ble i nærområdet. Jaktkortet gjeldt kun søndagen. Så da ble det en liten runde omkring hytta, og så med kameraet opp i Vollerskogen. Det var verdt å ta seg en tur opp og tenke både foto og om det var noe å se i årene.

Krysset opp ved Skrivilvegen, over rovviltgjerdet, så gikk jeg mot øst. Holdt meg der det var stor blandingsskog. Var ikke så interessert i monokulturen i plantefelter eller der furuleggene står på rekke og rad. Gikk der i de lavere partiene før jeg dro meg oppover i skogen. Ikke mye å registrere. Kom opp til 90-graderen på Skrivilvegen. Der holdt jeg meg mellom vegen og en hogstflate. Litt fuktig drag der, renner bekk der inni mellom. Og sannelig så ble jeg var av et hode og en hals, så lettet tre orrer, litt lengre oppe gikk det opp to til. Sannelig et kull og det var godt å se at skogen igjen har fugl å by på. 
Så ikke noe mer den dagen. Luftet hagla med å skyte på noen leirduer. Kan ikke si man var inne i flytsonen.

17.09
Dette var en dag da jeg skulle ut i nytt terreng på jakt etter skogsfuglen. Litt rusten i gamet etter å ha rævdiltet med fotoapparatet noe år. Inn til Gruset Statsskog. Oppe i gryningen, og ute før det var godt lys. Parkerte bilen før 7 og begynte langs veien mot syd. Inn i noe krattskog langs med en bekk. I det jeg skulle prøve å krysse den så lettet en ørrhøne. I god ubalanse var det bare å se den reise. Det ble noe usikker søken etter terreng å gå i. Mye planteskog der jeg startet. Endte på toppen av Haugsberget. Da jeg stod der så hørte jeg en låt fra sydøst. Et ul, så ett til. Klokka var så vidt kvart over åtte. Jeg stod der og hørte på hylekoret. Det lød som ulv for meg. Det var langt lengre ul enn for 14 dager siden. Det var kanskje tre - fire som vekslet på å holde det gående.
Derfra gikk jeg på ryggen nordover. Krysset litt hit og dit, støkket ført en så en annen, skjøt etter en som gikk fra topp. Støkket på ny 3 som satt under meg og utenfor skudd mulighet. Da jeg var kommet over Styggdalsberget og ned til Svarttjern hadde jeg vært i kontakt med 11 fugl. Det var en god start på denne jakthøsten.
Etter lunsj ble det kryssing opp i Mårhellaskjæra. Inn i gammalskog med fuktige drag. Støkket en tiur jeg kunne ane, Så en orrhane. Alt på langt hold. Fant en passende fuktig droge å følge. SÅ lettet en ny tiur. Hørte det på bruset i fjæra og bråket. Den var bak endel bush, så kom den i en liten glenne, borte bak noen trær igjen og framme i en mindre glenne. Jeg holdt igjen skuddene, skulle kanskje ikke det, men en deilig opplevelse. På vei ned mot vegen ved Hytjanstorpet var det en ny tiur som ble støkket.
Deilig mange opplevelser og med trøtte bein etter 8 timer i skogen. Ingen fugl på sekken, og med mange gode øyeblikk der ute.
Og ny støvla gnog på ett bestemt punkt på leggen som det seg hør og bør med nye støvler.

Ingen kommentarer: