Totalt antall sidevisninger

lørdag 29. juli 2017

Finnskogsdager

Sommerferien var igang, endelig og så kan vi snakke om yr.no været og slikt. Det er ikke noe vi kan endre på så det ble som det ble.
Det å starte ferien på Finnskogen - i ulveland var en grei beslutning. Det er jo slikt som skal gjøres og føres så da førte vi den og. Kan ikke si vi gjorde annet enn å satse på sol de første dagene, og det fikk vi jo også.
Det var jo vær for mer enn å ligge på brygga så det å sjøsette kanoen på Rotnasjøen ble gjort. Inn gamle Hytjanstorpvegen. Blindvei stod det. Kartet viste at den gikk hele veien rundt. Da kjørte vi den. Litt inn på der var det kjørt på pukk for å utbedre. Greit med bild som er høy under buken. Omtrent ved Rotnadammen lå ei bjørk over vegen og litt lengre framme var vegen gravd over av bekken. Nja, litt sondering og tilrettelegging så ble bjørka kjørt over og bekken passert. Da kunne vi finne en vei ned til Rotnasjøen. Den padlet vi i stadig bedre vær. Ikke noe å klage på det.
Vi dyppet en sluk i sjøen. Går jo gjedde og abbor der så forventningen var ikke stor. Satte på en droppen sølv og rød, med en gummifisk etter. Hadde ikke tro å den så da var det greit å la den henge etter. Da vi tok bilder av vannliljer og surret rundt ble linen slak, og da vi fikk bevegelse i kanoen så --- satt den i bunn eller? Nja de var akkurat som om den hang i en grein eller noe, jada kjent fra gamle dager, det var nok en gjedde som stod og stanget. Om litt så gav den seg til kjenne. En passe stor på noen og 40 cm. Fikk nå buksert og håndtert denne gjedde saken. Da kunne vi jo krysse av for gjedde også i år da.
Lengst mot nord i Rotnasjøen tok vi inn i pollen, der fant vi ferskt avgnagd kvist av bever og noen ender lå der inne. Grei plass å ta lunsjen gitt.  Der var det bare å "chille'n" i sola, drikke kaffe og nyte roen de stille skogene gav. Det var mulig å tenke seg om og vite at man var midt i Rotna-reviret. Her kan de rusle ulv forbi, det er jo de som reker forbi ved Skasen og. Spor har vi sett av dem, men ikke snurten av dem. Og folk er så redde for at de er i skogen. Kan ikke si jeg lar meg uroeveldig.
Den neste dagen var værmessig bra for å gå på tur. Det var å pakke en passende sekk og så var det opp i Voller-skogen eller annet sted. I fjor var vi på Skasberget. Vi tok til på vestsida, prøvde oss på bygdevegen og stien til Skaslien. Det er flate åser og lite med utsikt. En og annen gløppe der det er høgd. Stimerkinga er grei, stien er lite brukt. Det blir nesten som i Vassfaret. Merkinga fra Fjellvatnet og til Slasætra er ok, og brukt av Nina og meg. Opplevdes litt slikt her og. Vi gikk nå turen lett og endte på Skaslien. Et gammalt bruk og egentlig en fin beliggenhet. Fint gammalt gult hovedhus. Et rød rundtømmer stabbur, en skåle og ei låve. Skålen så bra ut, vel ett hjørne har glidd ut. Lafteknutene har gått i oppløsning og da er det spørsmål om tid før det siger sammen. Et par vintre med godt om snø så er hjørne knekt ned. Låven så flott ut, der den var gjemt inne blant ny skog. Så kunne du runde hjørnet og se at skogen var i ferd med å ta tilbake denne plassen også. Låvebrua og hele den siden var knekt sammen og rast.
På kveldingen tok vi kanoen ut på Skasen. Det var vindstille og overskyet. Lite med mygg så da kunne en nyte roen av en sein padletur. Det fløt så stilt, støkket to ender, det var alt. Så ikke noe annet. Det skvulpet litt langs med kanoen når vi tok i, ellers fredelig stilt. Kunne sige inn mot sivkanten ved Meldalsbekken, så ringene i vannet etter en gjedde som rømte unna. Vi padlet forbi Villaen og ventet på solnedgangen. Ønsket de gode fargene og spillet i skyene. Det ble ikke de spektakulære fargespille i dag. Sola var dekket av for mye og høye skyer. Uansett en god kveld.
En av kveldingene tok jeg turen bort mot Meldalstjernet. Der hvor beveren bor. Ved bredden av Skasen ligger en beverhytte og de har holdt til i Meldalstjernet. Fulgte bekken opp mot Meldalen. Den gamle beverdammen på eiendommen vår var der fortsatt. Det gamle jorde og myra omkring stod under vann. Virket som om beveren hadde laget en ringdam oppe ved jordet også. Her kan kun ris dyrkes nå. Fulgte med videre inn mot Meldalstjernet. Møtte en ny beverdam i renna inne på myra. Fant og en og annen molte også, ikke de store mengdene, men bær var det. Kom såpas langt inn på at jeg så selve Meldalstjernet. Så stokkene fra beverdammen, den var tatt opp av folk, Sikkert han Sigbjørn som har holdt på, han mente beverne var en "plage" der i tjernet. Rundet rundt, krysset en av grøftene og gikk ut mot bekk og grøftekrysset. Da smalt det i vannet og en stime etter beveren syntes i vannet. Den tok grøfta vekk fra meg. Så da var det bever i teigen, selv om det var lite nygnagd virke.
Nok om det, badevann var det lite av 18 grader i Skasen, Jeg dyppet meg og merket at det var kalt i sjøen i år. Heimmyra gav godt med molte så den må kanskje stelles litt for å gi bær jevnlig. I det hele en grei start på ferien i år.